Dnes v Plzni zasedala výběrová komise, aby napodruhé vybrala ředitele, který povede DJKT Plzeň po dobu dalších pěti let. Stejně jako do prvního kola se i tentokrát přihlásili čtyři kandidáti – současný ředitel DJKT Jan Burian, šéf Severočeského divadla opery a baletu Tomáš Šimerda, někdejší ředitel Symfonického orchestru hlavního města FOK a šéf Českého centra v Bruselu Petr Pospíšil a intendant rakouského operního festivalu Karel Drgáč, který však nakonec z konkurzu odstoupil.
V odpoledních hodinách dvanáctičlenná komise dospěla devíti hlasy k celkem jednoznačnému rozhodnutí, kterým doporučuje Radě města Plzně, aby v dalších pěti letech plzeňské divadlo vedl JAN BURIAN.
Ten sám před klíčovým zasedáním prohlásil:
“Plzeňskou scénu vedu již šestnáct let a přes deset let pracuji na projektu nového divadla, které přinese plzeňským divákům jednoznačně vyšší kvalitu produkcí a lepší zázemí. Znám toto prostředí důvěrně a chci být u vzniku nové divadelní budovy.” Proto oproti jarnímu kolu výrazně dopracoval svou koncepci, ve které rozvedl přínosy nového divadla, doplnil návrh financování, přehled premiér a podobně.
Ve výběrové komisi zasedli významní čeští divadelníci, publicisté a politici, jako například Stanislav Moša, Ondřej Černý, Jana Machalická, Milan Uhde, Vlasta Formánková, Helena Havlíková, Petr Štědroň a další. Děvět z nich zvedlo ruku pro Jana Buriana, jeden pro jiného kandidáta a dva členové se zdrželi hlasování. Doporučení výběrové komise by měla na svém zasedání projednat městská rada ve středu 21. září 2011 a definitivně tak potvrdit vítězného kandidáta.
Jan Burian se narodil českým rodičům 5.března 1959 v Moskvě, kde jeho otec tehdy pracoval. Po gymnáziu vystudoval DAMU v Praze, obor režie. Od roku 1990 na této škole režii sám vyučuje, v roce 2001 se stal dokonce vedoucím katedry činoherního divadla. Roku 2004 obhájil habilitaci v oboru režie na DAMU.
Divadelní praxi zahájil jako režisér Divadla Oldřicha Stibora v Olomouci v roce 1984. O tři roky později přichází do DJKT v Plzni a v roce 1989 se stává šéfem činohry. V letech 1991-95 pracoval jako kmenový režisér Divadla na Vinohradech, aby se posléze vrátil do Plzně. V ředitelském křesle usedl v pouhých šestatřiceti letech, ale již jako vyzrálý divadelník. Zatím zde nastudoval pět desítek inscenací, z nichž k nejvýznamnějším patří Maryša, Richard III., Cyrano z Bergeracu, Arthurovo bolero, Král Lear, Pokoušení, Pohled z mostu nebo Strýček Váňa. Věnuje se též hudebnímu divadlu – režijně dosud připravil Dvořákovu Rusalku, Novákovu Lucernu, Verdiho Trubadúra, Janáčkovu Její Pastorkyňu a Bizetovu Carmen, se kterou plzeňská opera sklidila velký úspěch i během hostování v Japonsku. Pohostinsky režíroval v řadě českých divadel a v Moskevském uměleckém akademickém divadle (MCHAT) nastudoval v roce 2002 Kohoutovy Nuly jako první český režisér hostující na této světově proslulé scéně. Je viceprezidentem ITI – Mezinárodního divadelního ústavu při UNESCO, předsedou Asociace profesionálních divadel České republiky a ředitelem Mezinárodního festivalu Divadlo.
Foto: DJKT Plzeň (doc. MgA. Jan Burian) a autor článku (budova Velkého divadla)