V pátek 17. dubna tohoto roku uvede Moravské divadlo Olomouc novou inscenaci Kálmánovy slavné operety Hraběnka Marica. O režii se postará operetní specialistka Dagmar Hlubková, taktovky se chopí dirigent Petr Šumník, choreografie nacvičí známý choreograf a tanečník Robert Balogh. Titulní roli Maricy alternují Elena Gazdíková a Lea Vítková.

“Paní režisérka Dagmar Hlubková neušetřila od temperamentního pohybu na jevišti ani jednoho protagonistu této inscenace. Co se týče pěveckého partu, rozsahově obsáhne dvě oktávy, je náročný na znělost ve všech polohách, protože doprovod orchestru je často psán velmi hutně. Je zde, samozřejmě jako ve všech operetách, kladen důraz i na srozumitelnost, a to nejen mluveného slova, ale i slova zpívaného. V této operetě se vyskytuje i velké množství melodramů, což je další příležitost na velmi úzkou a citlivou spolupráci solistů a orchestru,” vysvětluje Lea Vítková.

Hraběnka Marica je jednou z posledních velkých klasických operet. Emmerich Kálmán (24. října 1882, Siófok – 30. října 1953, Paříž) jí zkomponoval v roce 1924, kdy už měl za sebou zářivé úspěchy s Čardášovou princeznou a Bajadérou. Skladatel do Hraběnky Marici mistrovsky zakomponoval barvité melodie a tance své vlasti, takže bývá často nazývána “maďarskou národní operetou”.

Tato komedie, plná veselých zápletek, okouzluje cikánskou magií, maďarským temperamentem a skvělou hudbou – ohnivými čardáši, cikánskými písněmi a dalšími melodickými šlágry (např. Kde bydlí láska?, Ach, jeď do Varasdinu, Cikáne, hraj!). Děj operety se odehrává na začátku XX. století na maďarském panství krásné a bohaté hraběnky Marici. Zchudlý hrabě Tassilo se nechá inkognito najmout jako správce Maricina panství, aby vydělal peníze na věno pro svou sestru. Hraběnka Marica a hrabě Tassilo se do sebe zamilují, avšak hrabě se ocitne v podezření, že mu nejde o lásku, ale o její peníze. Řada komických romantických peripetií vede ke šťastnému závěru, který přináší vysvětlení všech nedorozumění a vítězství lásky.

EMMERICH KÁLMÁN (1882-1953)
Hudební skladatel maďarského původu se narodil v rodině židovského obchodníka 24. října 1882 v Siófoku. Od roku 1900 studoval na univerzitě v Budapešti a chtěl se stát klavírním virtuosem. Už v mladistvém věku jej ale začala trápit artróza, takže se soustředil na skladbu a hudební teorii. Po ukončení studia psal kritiky pro list Pesti Napló. Napsal rovněž několik symfonických básní, ale nedařilo se mu je publikovat. Zaměřil se tedy na skládání kabaretních písní, které ho přivedly k operetě. Ta první se jmenovala Podzimní manévry a odstartovala jejich dlouhou řadu – nakonec jich napsal v letech 1908-1953 rovných čtyřicet. K nejúspěšnějším patří Čardášová princezna, Hraběnka Marica, Cikánský primáš, Bajadéra, Cirkusová princezna a Vévodkyně z Chicaga. Poslední westernovou Arizona Lady dokomponoval jeho syn Karel.