Autorka dramatu Gabriela Preissová sklidila za tragický příběh Evy před 120 lety ostrou kritiku odborníků, ale vřelé ocenění diváků. Do taneční, muzikálové podoby, ho nyní převedla tanečnice a choreografka Alena Pešková. Hudbu k inscenaci složila významná česká skladatelka a muzikantka Gabriela Vermelho. Unikátní projekt hudebně tanečního divadla bude mít v libereckém Divadle F.X. Šaldy premiéru 13. listopadu 2015.
Více než rok po uvedení Foersterovi opery Eva přináší podzimní baletní premiéra – dramaturgicky záměrně – naprosto odlišné zpracování stejné předlohy. Gazdina roba Gabriely Preissové – nesmrtelný, téměř shakespearovský příběh „navlečen v košili“ českého realizmu bude v našem případě opět zpracován do formy hudebně-tanečního divadla s Vypravěčem. Režisérka a choreografka Alena Pešková bude znovu spolupracovat (Jessie a Morgiana, Krvavá svatba…) s Gabrielou Vermelho skladatelkou, zpěvačkou, herečkou a hlavně hráčkou na kvinton, která bude celý děj provázet, a komentovat příběh jehož místo děje je jí hudebně i lidsky velmi blízké. Zakázaná láska, společenské konvence překonávané pouze za cenu osobních tragédií, života…to vše pohybem gestem, slovem, hudbou, symbolem i znakem.
Příběh švadlenky Evy, která u manžela naráží na fatální společenské předsudky a u milence na pohodlnost, představíme současnou hudbou a moderním tanečním slovníkem. Nadčasové téma rozvodu, paralelních vztahů a společenských „norem“ si choreografka Alena Pešková vybrala záměrně: „Fascinuje mě, v jakém opačném extrému se dnes naše společnost ocitá. Svátost manželská je pouhá fráze. Je Eva schopna vzít svůj život do vlastních rukou? A jakou cenu platíme za osobní svobodu a svou vlastní volbu?“ říká choreografka. Taneční novinka se hudbou a tanečním stylem velmi blíží „baletnímu muzikálu“.
Na jevišti se v roli vypravěčky představí skvělá muzikantka a hráčka na kvinton Gabriela Vermelho. „Nechaly jsme se s Alenou Peškovou inspirovat Slováckem – místem, kde se Preissové drama odehrává. V hudbě, choreografii i kostýmech jsou odkazy na moravské lidové písně, ale jinak diváci uslyší současnou hudbu, spíše minimalistickou, ale velmi taneční,“ charakterizuje scénickou hudbu skladatelka Gabriela Vermelho.
“Moje pojetí se, myslím, Preissové v tom podstatném neodcizuje, zůstává hlavní poselství dramatu, pohnutky postav a jejich vývoj,” doplňuje Alena Pešková. “Jsou tu však některé vnější úpravy, kterými si vypomáhám při převedení do „nonverbálu“. Samko není kožušník, ale řezbář, tančí ho Alexej Yurakov. Piliny a jeho vyřezávané přívěšky mohou symbolicky hodně říci. Pak se tu také objevují postavy Podivného páru, které jsou zároveň alter ega Evy a Mánka (v podání Vladimíra Kameneva a Rie Mority – naší sólistky z Japonska – co by také jiného ona dělala na moravské vsi, než byla podivnou…). Evu alternují Veronika Šlapanská a Marika Hanousková – jedna je pro mě typově větší „frajerka“ a druhá větší „tragédka“. Sama jsem zvědavá, jak do sebe pojmou tu druhou. Mánka tančí Jaroslav Kolář – tuším, že stylizace folklóru mu bude slušet. Despotickou Mešjanovku uvidíme v podání Marie Gornalové. Zuzka je nejen Evinou přítelkyní, ale vypomáhá i v domácnosti u Samka – tu tančí Margaux Thomas. A vlastně dost sympatickou je mi postava nešťastné Maryši – tady uvidíme Annabel Pearce. A pak je tu „hlas lidu“, tedy u nás pár velmi důležitých individuí, abychom ukázali právě „názor“ společnosti. A samozřejmě nad tím vším zcizení – skladatelka, která přímo na scéně komponuje hudbu pro hudebně-taneční divadlo Gazdina roba – Gabriela Vermelho. Její hudba, její živý zpěv a hra na podivné přerostlé „housle“ – kvinton….”
Premiéry v Divadle F.X. Šaldy v Liberci 13. a 21. listopadu 2015