Již popáté aplaudovalo mezinárodní publikum na břehu jezera Walensee práci a talentu umělců z moravské metropole. Tentokrát zde režisér a ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša se svými spolupracovníky připravil muzikál Flashdance, který mohli v premiéře v roce 2013 zhlédnout i brněnští diváci a na místní Hudební scéně zaznamenal 96 repríz.
Předchozí úspěchy Městského divadla Brno
Městské divadlo Brno letos v červnu opět navázalo na své předchozí úspěchy a vrátilo se zpět do malebného městečka Walenstadt ve východním Švýcarsku, aby i tentokrát naplnilo vysoká očekávání nejen švýcarských, ale také rakouských, německých či lichtenštejnských diváků, kteří to do kantonu St. Gallen nemají dál než 100 km. Připomeňme, že tradice Divadla Walensee, tedy Walensee-Bühne, vznikla v roce 2005, kdy byl poprvé na břehu jezera vystavěn majestátní amfiteátr pro dvě tisícovky diváků, přičemž Stanislav Moša zde představil svoji práci poprvé v roce 2014, když se svým realizačním týmem přivedl na otevřené jeviště legendární muzikál z pera Alana Jaye Lernera a Fredericka Loewa My Fair Lady v německém jazyce a švýcarském nářečí. Dvacet pět vyprodaných představení bavilo téměř 36 000 diváků a vzájemná spokojenost inscenátorů, hereckých kolegů i produkce rovnou přinesla nabídku na další spolupráci. V roce 2015 Walensee-Bühne totiž oslavilo deset let své existence a o přípravu „dárku“ k tomuto krásnému jubileu byl požádán právě Stanislav Moša, jenž pro toto výjimečné jeviště orámované horami režijně připravil osudový muzikál Titanic – Das Musical autorského tria Peter Stone – Maury Yeston – Wolfgang Adenberg vyprávějící jeden z nejznámějších tragických příběhů naší historie, přičemž nepotopitelná luxusní loď vyplula vstříc ke své zkáze celkem ve dvaceti vyprodaných reprízách. V roce 2017 pak padla volba na disco muzikál Horečka sobotní noci s hity kapely Bee Gees a hned o rok později Moša se svými kolegy připravil pro zdejší náročné diváky další nezapomenutelný zážitek v podobě muzikálové pohádky Kráska a zvíře.
Flashdance – Das Musical
Dosavadní úspěšnou řadu inscenací letos režisér Stanislav Moša rozšířil o fenomenální taneční muzikál Flashdance – Das Musical, jenž se za horkého letního večera ve středu 15. června 2022 dočkal své zdařilé premiéry, kterou vyprodané hlediště hned od začátku přijalo s neskrývaným nadšením. Beze zbytku se tak naplnilo motto představení, jímž byla parafráze jedné z písní – „What a Summernight Feeling!“ –, neboť upřímná radost a dobrá nálada v uvolněné letní atmosféře se zračila ve tvářích profesionálních umělců i diváků.
Aplause ve stoje
Muzikál byl uváděn v německém jazyce, některé nejslavnější písně, které se již nesmazatelně zapsaly do dějin populární hudby, však zazněly v anglickém originálu. A právě při hitech, jako je I Love Rock’n’Roll, Gloria, Maniac či What A Feeling, celé hlediště okamžitě spontánně začalo tleskat, „tančit“ do rytmu a zpívat si známé melodie. Na závěr byli všichni účinkující zaslouženě odměněni dlouhotrvajícím aplausem vestoje, při kterém se doslova otřásala celá tribuna. V superlativech o inscenaci smýšlí nejen diváci, ale současně o představení hned následující den na svých titulních stranách kladně referovaly i místní noviny, kde se psalo např.: „Na plný plyn a na vysoké úrovni: Na scéně ve Walensee absolvoval muzikál Flashdance ve středu večer křest ohněm. Premiérové publikum bylo nadšené cestou v čase do divokých osmdesátých let a odměnilo účinkující několikaminutovými standing ovations. A zcela po právu. Flashdance na scéně ve Walensee je materiál, z něhož jsou upředeny muzikálové sny.“ Důkazem velkého diváckého zájmu je též skutečnost, že k původně plánovaným reprízám, které budou pod hvězdnou oblohou průběžně uváděny až do 23. července 2022, se již nyní musela kvůli velké poptávce dvě představení přidávat.
Realizační tým z Brna
I když bylo letošní premiérové počasí více než příznivé, a přestože je hlediště zastřešeno, stejně jako v letech minulých bylo tak jako tak potřeba při navrhování a výrobě scény a kostýmů mít na paměti náročné klimatické podmínky, neboť otevřená letní scéna je přece jen postavena uprostřed přírody u úpatí dvoutisícových hor, počasí ve Walenstadtu dokáže být opravdu nelítostné a herci i kulisy jsou tak mnohdy vystaveni nepříznivému počasí, silnému větru a vytrvalému dešti. Režisér Stanislav Moša si však ke spolupráci přizval na pomoc svůj osvědčený realizační tým, který má již s těmito specifiky bohaté zkušenosti a svou práci jim prakticky a zároveň velmi efektivně přizpůsobuje. Petr Hloušek s Jaroslavem Milfajtem jsou autory scény, jež letos se svými patnácti metry zaznamenala rekord jako vůbec nejvyšší scéna, která zde byla v osmnáctileté historii postavena, a přitom současně poskytovala nerušený výhled na malebnou kulisu jezera Walensee a pohoří Churfirsten. Kostýmy pro inscenaci navrhla Andrea Kučerová, za režií světel, jejichž odrazy jsou při závěrečné medley vidět až na hladině jezera, stojí David Kachlíř, vytvoření hudebního aranžmá a současně hry na klávesy se ujal Tomáš Küfhaber a choreografie je dílem Igora Barberiće, jenž se na ní podílel i při uvedení muzikálu přímo v Městském divadle Brno v roce 2013.
Slavná filmová předloha – Flashdance
Když se v roce 1983 objevil v kinosálech film Flashdance, působil na mnohé diváky jako zjevení. Slavný americký hudební film Adriana Lynea se stal ve své době opravdovým diváckým hitem, vydělal více než sto milionů dolarů a během prvních dvou týdnů se prodalo více než 700 000 desek se soundtrackem, který vyhrál mimo jiné i cenu Grammy. Dodnes patří mezi nezapomenutelné snímky, které ovlivnily celou generaci diváků. Režisér Adrian Lyne v něm dokázal skvěle zachytit atmosféru 80. let, kterou zobrazuje prostřednictvím oblíbené poetiky hudebních videoklipů. Romantický příběh o osmnáctileté Alex Owensové, která přes den pracuje jako svářečka a v noci se věnuje tomu, co ji opravdu naplňuje, tedy tanci, a touží dostat se na taneční konzervatoř, se zařadil do oblíbené skupiny filmů s taneční a hudební tematikou. Film ale zabodoval nejen kvůli ústřední, až pohádkové love story, v níž se Alex splní sen o tom být profesionální tanečnicí a zároveň najde muže svých snů, ale především pro přesvědčivou atmosféru zachycující těžkou sociální situaci v tehdejším Pittsburghu. Prostředí ocelárny, kde je práce nesmírně těžká a vyčerpávající, ale zároveň je pro mnohé rodiny jedinou jistotou, je i dnes aktuálním tématem. Lidé odkázaní na nízký příjem, kvůli kterému se musejí vzdát svých snů, nepatří pouze do 80. let minulého století. A právě v tomto tématu našli autoři muzikálu potenciál, a tak není divu, že se v roce 2008 rozhodl anglický divadelní producent David Ian tento romantický příběh s atmosférou oblíbených 80. let přenést na jeviště. Scénář podle filmu napsali Tom Hadley a Robert Cary, druhý jmenovaný je spolu se skladatelem hudby Robbie Rothem také autorem písňových textů (v muzikálu se objevilo pět původních a šestnáct nových písní) a vznikla tak show, která nejdříve vyrazila na turné po Spojeném království a poté se několik měsíců hrála na West Endu v Shaftesbury Theatre.
Mezinárodní herecký soubor
Nyní už nezbývá nic jiného než popřát – celému mezinárodnímu hereckému souboru čítajícímu dohromady dvacet dva účinkujících švýcarského, německého, italského, rakouského belgického, lichtenštejnského i ruského původu, mezi nimiž zvlášť hlasitý potlesk za své pěvecké i taneční výkony při premiéře sklidili představitelé hlavních rolí, muzikáloví profesionálové Ann Sophie Dürmeyer (Alex Owensová) a Kirill Zolygin (Nick Hurley), i pětičlenné, též mnohonárodnostní kapele, jež je doprovází (kromě Čecha Tomáše Küfhabera Švýcary doplňuje i jeden Australan) – co možná nejklidnější počasí, úspěšné reprízy a vstřícné přijetí u diváků, kterého se jim dostalo při premiérovém uvedení.
Nezapomenutelný hudební zážitek pod širým nebem ve stylu 80. let je toto léto zaručen!
inf., Městské divadlo Brno