Plzeňská filharmonie pokračuje ve svém cestování napříč žánry a chystá netradiční jazzový koncert. Máte-li rádi Glenna Millera, Jaroslava Ježka či George Gershwina, pak je tento koncert připraven právě pro vás. Koná se v Měšťanské besedě ve čtvrtek 19. prosince od 19 hodin a servíruje v podání symfonického orchestru jazzové menu. Jako sólista ve hře na klarinet, soprán saxofon i jako zpěvák se představí Felix Slováček jr., filharmoniky bude řídit dirigent Koji Kawamoto. A je nač se těšit. Koncert uvede legendární skladba Glenna Millera In the Mood, následuje Moonlight Serenade a skladby Jaroslava Ježka. Jeho Bugatti Step v nové instrumentaci Tomáše Illeho, který pro filharmoniky instruoval i Nebe na zemi a Gershwinova Tři Preludia. Dále zazní waltz no. 2 z Jazzové suity Dmitrije Šostakoviče, Orchestrální suita z muzikálu West Side Story Leonarda Bernsteina a řada dalších atraktivních skladeb.
Koncert nabídne průřez jazzovou a swingovou hudbou obecně. Však také autoři skladeb, které zazní, se dokázali výtečně mezi žánry pohybovat a čerpat z řady zajímavých podnětů. Georg Gershwin dokázal podobně jako skvělý klarinetista A. Shaw či J. Styne psát písně pro revue, stejně jako skladby pro koncertní pódia. Muzikálovou oblast zastupuje tvorba L. Bernsteina, jenž se pohyboval s naprostou samozřejmostí na poli vážné i jazzové hudby. West Side Story překračuje hranice swingového stylu směrem k dalším vývojovým etapám jazzu především k bopu a coolu. M. Normana (také spíše muzikálového tvůrce) nejvíce proslavilo téma k filmu James Bond a filmová hudba k Dr. No. Ukázkou toho, že jazz ovlivnil skutečně široké skladatelské spektrum, bude i ukázka z Jazzové svity D. Šostakoviče. Brazilské inspirace zaznějí v tvorbě W. de Azaveda, české prostředí zastupují nezapomenutelné skladby J. Ježka a dvojice pánů Suchý – Šlitr.
Saxofonista a klarinetista Felix Slováček jr. (1983) po studiu hry na klarinet na konzervatoři, absolvoval Akademii múzických umění v Praze, účastnil se mistrovských kurzů v rakouském Semmeringu (ISA), kde vyhrál v soutěži dechových nástrojů 2009 cenu Antonína Rejchy. Své hudební zkušenosti si rozšířil i během stáže v norském Oslu. Od května 2008 působil na postu prvního klarinetisty v Karlovarském symfonickém orchestru, se kterým nyní spolupracuje jako sólista, úspěšně vystoupil i s Filharmonií Bohuslava Martinů ve Zlíně, kde se představil jako zpěvák a klarinetista či na „Večeru Gershwina“ s orchestrem Berg v Praze. Žánrový záběr Felixe Slováčka je skutečně široký a vedle tzv. vážné hudby se suverénně pohybuje i v mnoha jiných oblastech. Již v roce 1999 založil tříčlennou rockovou skupinu “Nails”, kde se prosadil jako skladatel autorských písní a textů. V roce 2003 se stal doprovodným kytaristou, vokalistou a spoluautorem hudby a textů v rockové skupině Glanc. Pravidelně zpívá a hraje s RTV Big Bandem svého otce a spolupracuje s mnoha Big Bandy po celé České republice. Vystupoval s Karlem Hálou, Karlem Černochem, Helenou Vondráčkovou, Marií Rottrovou, Jitkou Zelenkovou, Leonou Machálkovou, Monikou Absolonovou a Karlem Gottem. V roce 2007 se zúčastnil 10. festivalu swingové hudby, kde figuroval jako zpěvák v cyklu koncertů s australským legendárním trumpetistou, skladatelem a členem GRP all star Big Bandu, Jamesem Morrisonem. V roce 2010 vystoupil na Jazzovém festivalu v Mikulově s RTV Big Bandem a Třeboňských Nocturnech jako sólista s Big Bandem Gustava Broma v roce 2011. Nyní se věnuje dramaturgické a produkční činnosti v legendární „Jazzové sekci“ a hudebnímu seskupení „Barock Jazz Special“, spolupracuje s „Pavel Bořkovec kvartet“ nebo s kytaristou MgA. Petrem Alexou. Aktivně hraje, zpívá a skládá. V roce 2012 se stal dramaturgem a producentem Mezinárodního Hudebního Festivalu Eduarda Nápravníka.
„Záměrem rozšíření abonentních řad o řady C, kam patří tento koncert, a D určené pro dětského posluchače, bylo oslovit publikum, které na klasické koncerty nechodí. Řada C je sestavena ze tří koncertů, při kterých dochází k propojení symfonického orchestru jednou s folkem, podruhé se swingem a potřetí s popem. První koncert této řady je už za námi, ohlasy byly veliké, takže doufáme, že se i následující netradičně prováděné koncerty budou také těšit oblibě,“ říká ředitelka filharmonie Lenka Kavalová.
Ilustrační foto: Archiv Plzeňské filharmonie