Před deseti lety, 27. května roku 2000, měl v Komorním divadle v Plzni premiéru taneční muzikál Edith – vrabčák z předměstí. Včera, 2. června roku 2010, oslavil zároveň na stejném jevišti svou neuvěřitelnou 150. reprízu a stal se tak vůbec nejúspěšnějším tanečním titulem celé plzeňské divadelní historie. Osudy slavné francouzské šansoniérky převedl do jevištní podoby přední český choreograf Libor Vaculík, autor libreta i režisér inscenace, společně s hudebním skladatelem Petrem Maláskem a textařem Václavem Koptou. Velmi emotivní inscenace mapuje životní cestu Edith Piaf od prvních písniček v pařížských ulicích přes slavné kabarety až po triumfální vystoupení v Olympii. Její autoři tak vlastně položili základy nového jevištního žánru, na něž následně navázali ještě Čachtickou paní a muzikálem Lucrezia Borgia, který uvedli v Národním divadle v Praze. Úloha Edith – zpěvačky se stala doslova osudovou pro zpěvačku a muzikálovou herečku Radku Fišarovou, nejmladší světovou Evitu, která si na ní postavila i koncertní kariéru a později vydala CD s názvem „Radka Fišarová zpívá Edith Piaf pod pařížským nebem“. Nemenší podíl na úspěchu představení však mají i tanečnice Zuzana Hradilová, Petra Tolašová a Lenka Hrabovská, Ondřej Izdný v úloze Vypravěče a samozřejmě celý soubor baletu. Autorem sugestivní výpravy je Jan Dušek. Výsledkem je syntetické představení v pravém slova smyslu, které ukazuje, jak by moderní hudebně – pohybové divadlo mělo vypadat.

Úvod včerejšího slavnostního večera obstaral šéf souboru baletu DJKT Plzeň Jiří Pokorný, který poděkoval jak přítomným umělcům, tak autorům a připomněl, že se touto inscenací podařilo oslovit i diváky, kteří nejsou skalními příznivci klasického „bílého“ baletu a nabídnout publiku nový scénický tvar, který kombinuje složku taneční, vizuální, hudební a v neposlední řadě pěveckou.
„Byl to určitý risk, protože jsme přišli s něčím novým. S žánrem, který v Čechách zatím nikdo nehrál. Edith pak obletěla celou republiku, ale prvenství patří Plzni, kde se také hraje nejdéle,“ dodal Pokorný a předal postupně slovo trojici představitelů hlavních rolí. Radky Fišarové se zeptal, zda pro ní nebyla účast na počátku její hvězdné kariéry v projektu, o kterém téměř nic nevěděla, příliš riskantní:

„V pražské Spirále právě končila produkce Evity, když mně zavolal můj profesor zpěvu Eduard Klezla s tím, že mne osloví Libor Vaculík s jistou nabídkou, kterou bych neměla odmítnout. Zpočátku se mi do Edithky moc nechtělo a myslela jsem si, že se s touhle dámou nikdy neztotožním, už proto, že jsem v té době neuměla ani slovo francouzsky,“ přiznala sympatická zpěvačka. „Pak jsem ale zjistila, že jsme se obě narodily 19. prosince, což jsem pokládala za jakési znamení. Nakonec se mi Edith dostala natolik pod kůži, že jsem s ní objela celou republiku a založila si na ní i koncertní repertoár. Zpětně jsem za toto osudové rozhodnutí nesmírně vděčná,“ dodala Radka Fišarová. Pro Zuzanu Hradilovou (Edith – tanečnice) bylo slavnostní představení debutem po třetí mateřské dovolené. Prozradila, že před rodičovskými povinnostmi opouštěla jeviště stejnou inscenací, s jakou se nyní vrací: „Vlastně jsem do divadla nastoupila teprve včera a začínám zrovna představením, které velmi miluji.“ Stručně odpověděl i Vypravěč Ondřej Izdný:
„Já jsem za tuhle nabídku, kterou jsem před deseti lety dostal, strašně vděčný, mám rád Komorní divadlo, miluji Edith a celých těch deset let sem velmi rád jezdím.“

Obsazení včerejší slavnostní 150. reprízy:

Edith Piaf – zpěvačka: Radka Fišarová
Edith Piaf – tanečnice: Zuzana Hradilová
Vypravěč: Ondřej Izdný
Anita Maillardová: Drahomíra Lojdová
Panenka: Martina Drbušková
Louis Dupont: Miroslav Hradil
Starý elegán: Jiří Žalud
Raymond Asso: Viktor Gutov
Paul Meurisse: Pavel Tručka
Příslušnice SS: Drahomíra Lojdová
Henri Contet: Martin Šinták
Nicole Contet: Michaela Musilová
Marcel Cerdan: Richard Ševčík
Théo Sarapo: Milan Maláč

Taneční muzikál Edith – vrabčák z předměstí se zkrátka stal v Plzni hitem, který každý příznivec dobrého divadla viděl hned několikrát. I tentokrát excelovala v titulní roli Edith – zpěvačky její prakticky jediná představitelka Radka Fišarová (jen v několika málo představeních za ní zaskočila alternující Zdenka Trvalcová). Aplaudující publikum si v samém závěru vyžádalo ještě jako přídavek jeden z největších hitů Edith Piaf „Non, je ne regrette rien (Ničeho nelituji)“. Ve skvělé formě se navrátila i tanečnice Zuzana Hradilová a podpořila svojí pěveckou spoluhráčku emočně výborně vystavěnými tanečními scénami. V dokonalého Vypravěče se postupem let vypracoval Ondřej Izdný. Z dalších postav bych rád podtrhl výkony Miroslava Hradila, Viktora Gutova, Milana Maláče, Martiny Drbuškové nebo nestárnoucího Jiřího Žaluda, ovšem s maximálním nasazením tančil celý soubor.

Naprostá většina ze sto padesáti repríz byla beznadějně vyprodaná. Nemalý úspěch sklidilo i hostování plzeňského baletu v Karlových Varech, Teplicích, Táboře a během turné po nizozemských městech. Skvělé představení máte možnost v červnu vidět v plzeňském Komorním divadle ještě v samém závěru divadelní sezony, 30. června.

Foto: Josef Hrubý
1) Dvě Edith a Vypravěč – Zuzana Hradilová, Ondřej Izdný a Radka Fišarová
2) Jiří Pokorný, Radka Fišarová, Ondřej Izdný a Zuzana Hradilová
4) Radka Fišarová s Ondřejen Izdným
5) Závěrečná děkovačka

PROHLÉDNĚTE SI I NOVĚ KONCIPOVANOU FOTOGALERII SE SNÍMKY VE VĚTŠÍ VELIKOSTI (GALERIE K ČLÁNKU VPRAVO NAHOŘE).

Další informace o inscenacích DJKT Plzeň a kontakt na prodejce vstupenek naleznete zde:
DJKT Plzeň
Předprodej vstupenek DJKT Plzeň