Nejvýznamnějším divadlem na Slovensku, které uvádí v hojné míře také muzikálovou produkci, je bezesporu Nová scéna v Bratislavě. V současné době najdeme na jejím repertoáru jak známé hity světového repertoáru, tak původní slovenskou autorskou tvorbu – Bernsteinovu West Side Story, Šumaře na střeše (zde se mi velmi líbí slovenská verze názvu, „Fidlikant na streche“), legendární muzikál polských autorů Na skle malované či mimořádně úspěšný domácí titul František z Assisi, se kterým Nová scéna okouzlila také diváky letošního festivalu Dokořán pro hudební divadlo v Brně.

Jako nejbližší novinku chystá Nová scéna Bratislava komorní muzikál Evy Pataki Edith a Marlene, který vyprodává hlediště pražského Divadla pod Palmovkou s obrovským diváckým úspěchem už deset let a mnozí divadelní odborníci jej považují za jeden z vůbec nejsilnějších kusů na české hudebně dramatické scéně. Edith a Marlene je příběhem dvou slavných šansoniérek, Edith Piaf a Marlene Dietrich. Autorka hry, maďarská scénáristka, staví do kontrastu dva odlišné způsoby přístupu k životu – na jedné straně chladnou, ukázněnou profesionalitu Marlene Dietrich, na straně druhé plný, vášnivý a intenzivní život Edith Piaf. Divadelnímu zpracování příběhu nechybí láska, vášeň, zrada, ale ani trpkost lidských činů či závěrečné poznání i sebepoznání. Hru samozřejmě provází nesmrtelné písně obou protagonistek. V pražské verzi září krom dalších herců především obě představitelky titulních rolí. Hana Seidlová (Edith Piaf), která je stálou členkou souboru Divadla pod Palmovkou od roku 2000, na této scéně vytvořila celou řadu postav, namátkou Helenku v Cirkusu Humberto, Kláru v Slaměném klobouku, Markýzu de Merteuil v Nebezpečných vztazích, Raněvskou ve Višňovém sadu nebo Marge MacDougallovou v broadwayském muzikálu Sliby chyby. Hudební průpravu z Edith pak zúročila v tanečním muzikálu Čachtická paní v plzeňském Komorním divadle, kde pohostinsky hraje a zpívá titulní úlohu kruté Báthoryčky. Do postavy Marléne Dietrich se převtěluje „černý motýl českého šansonu“ Renata Drössler, která vystupovala mimo jiné také v Divadle Semafor a mnozí diváci si jí možná vybaví i jako Hodinovou nymfu z Draculy. Zaujme pozoruhodným scénickým projevem, ve kterém se nerozlučně snoubí slovo, hudba i pohyb.

V Bratislavě již proběhly konkursy do muzikálu Edith a Marlene, který bude mít premiéru 15. ledna příštího roku v režii Ivana Holuba. Atmosféru konkursu vám přinášíme i prostřednictvím několika fotografií. V porotě zasedli významní divadelníci – František Javorský, Ivan Holub, Martin Kákoš, Ľubo Dolný a Cila Veškrnová. Na konkurz zavítaly již známé tváře, Katarína Hasprová, Jana Lieskovská, Katarína Ivanková, Petra Molnárová, Jana Gavačová, Milena Minichová, ale i několik zcela divadlem nedotknutých děvčat. Většinou zvládly zazpívat předložené písně, až na několik výjimek, kdy zájemkyně neodhadly své schopnosti a o účinkování v muzikálu neměly konkrétní představu. Do druhé části konkursu pak postoupilo šest uchazeček o úlohu Edith, které pilovaly pod taktovkou režiséra Ivana Holuba dialog s Marlene, kterou bude hrát Karin Olasová. A jak nakonec celé „klání“ dopadlo?

Zde si můžete přečíst obsazení hlavních rolí:

Edith PIAF: Kristína TURJANOVÁ, a. h.
MARLENE DIETRICH: Karin OLASOVÁ
MOMONE, nevlastná sestra Edith: Andrea KIRÁĽOVÁ
LOUIS LEPLÉE: Dušan KAPRÁLIK
GEORGES, klavirista v bare: Ľubomír DOLNÝ
POLICAJNÝ KOMISÁR, KONFERENCIÉR: Róbert HALÁK
RAYMOND ASSO: Ján GALLOVIČ
MARCEL CERDAN: Přemysl BOUBLÍK
THÉO LAMBOUKAS: Pavol PLEVČÍK
OŠETROVATEĽKA: Lucia VRÁBLICOVÁ

Představení bude doprovázet živě malý orchestr a čtyřčlenný sbor tanečnic. Poté, co jsme některá díla z produkce bratislavské Nové scény viděli, jsme přesvědčení, že na jevišti tohoto slovenského divadla vznikne stejně působivé představení, jako v Praze.

Foto: Tono Štefanko (1, 3 – konkurz v Bratislavě) a Divadlo pod Palmovkou (2 – Renata Drössler a Hana Seidlová)