Jeden z nejslavnějších muzikálů autorské dvojice Tim Rice – Andrew Lloyd Webber Evita bude mít novou premiéru v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích už v pátek 29. března 2019. V titulní roli se představí Michaela Gemrotová v alternaci s Michaelou Noskovou, režíruje Lumír Olšovský. České Budějovice budou po Praze, Brnu, Plzni a Ostravě již pátým městem, kam slavná argentinská kráska spolu s nádhernými písněmi zavítá. Českobudějovická opera se do tak náročné pop rockové opery pouští vůbec poprvé ve své historii.
ANDREW LLOYD WEBBER – autor hudby
Londýnský rodák (narozen 22.března 1948) je právem považován za nekorunovaného krále muzikálu. Velký úspěch zaznamenalo už jeho první muzikálové oratorium na biblické téma, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (prvotina The Likes Of Us se nedostala na veřejnost až do roku 2005), který napsal společně s Timem Ricem už v roce 1968. Nesmrtelnost stejné autorské dvojici pak zajistil následující Jesus Christ Superstar, vyprávějící z pohledu Jidáše příběh posledních sedmi dnů Ježíše Nazaretského. Po fenomenálním úspěchu díla, které znamenalo přelom v celé muzikálové historii, zkomponoval Lloyd Webber nepříliš úspěšný muzikál By Jeeves, aby pak, opět společně s Ricem, přišli s Evitou, které potvrdila předcházející úspěch. Přestože se Lloyd Webber věnuje i další skladatelské činnosti, muzikály zůstávají těžištěm jeho práce. Z jeho dalších titulů vyjmenujme alespoň Cats, Starlight Express, The Phantom of the Opera, Sunset Boulevard, The Woman in White či Love Never Dies. Je historicky prvním skladatelem, jemuž se hrály tři muzikály současně na newyorské Broadwayi a tři v londýnském West Endu. Ve své sbírce má ceny Tony Awards, Grammy, Emmy, Zlatý Globus i Oscara. V roce 1992 byl pasován na rytíře a za dalších pět let mu byl udělen doživotní šlechtický titul Lord.
TIM RICE – autor libreta
Rodák z anglického Buckinghamshire (narozen 10. Listopadu 1944) před setkáním s Lloydem Webberem pracoval jako producent v nakladatelství EMI. Původně ale studoval práva v Sussexu a na pařížské Sorbonně. Během desetileté spolupráce legendární autorská dvojice napsala čtyři muzikály. Po Evitě se Rice vydal vlastní cestou. Se členy švédské skupiny ABBA napsal úspěšný muzikál Chess (Šachy), skládal písňové texty pro Elvise Presleyho, Binga Crosbyho, Jacka Lemona či Celine Dion. V roce 1994 napsal společně s Eltonem Johnem písničky pro animovaný film a později veleúspěšný muzikál Lví král. S Andrew Lloydem Webberem se pak potkali po dvaceti letech opět nad Evitou, když do její filmové verze s Madonnou v titulní roli připsali nový hit You Must Love Me, za který obdrželi Oscara za nejlepší filmovou skladbu roku. V roce 1994 byl Tim Rice povýšen britskou královnou Alžbětou II. do rytířského stavu a získal titul sir Timothy.
EVITA
Příběhy žen, jež se pohybovaly mezi osudy hříšnic a světic, přitahovaly tvůrce i diváky od pradávna. Nejinak je tomu i v případě muzikálové Evity. Dílo lavíruje kdesi na pomezí politického muzikálu (které prý v Čechách nejsou oblíbené) a moderní verzí o pohádkové Popelce. Má však reálný základ ve strhujícím životním příběhu o Evě Duarte Perónové, charismatické druhé manželce argentinského diktátora Juana Peróna, jejíž neuvěřitelné vzestupy a pády ukončila zákeřná rakovina v pouhých třiatřiceti letech. Podobně, jako v případě Ježíše, je dílo koncipováno operně, tedy bez dialogů, a nazíráno opět pohledem „třetí osoby“, kterou je tentokrát smyšlená figura vypravěče CHE, v němž můžeme vytušit bolívijského levicového revolucionáře Guevaru, s nímž se ovšem Evita nikdy nesetkala.
Sám Lloyd Webber v jednom rozhovoru mimo jiné uvedl: „Bez Che by byla Evita pouhým dokumentem z historie. Che do muzikálu vnáší napětí, cynismus, žárlivost… Přestože Evitu nepovažuji za kladnou hrdinku, zaslouží obdiv. Lákaly mne zejména ony dvě tváře jejího života – výšiny a současně spodní hranice života, což je dramaticky i hudebně nesmírně zajímavé. Jsem si jist, že by jí miloval i Puccini,“ myslí si skladatel.
Hudebně se Evita od Ježíše dosti odlišuje. Lloyd Webber v ní především opustil tvrdou rockovou linku a uchýlil se spíše k líbivějšímu pop-rocku. Někteří doboví recenzenti dokonce dílo posměšně nazývali popovou slátaninou, což mu ovšem v triumfální cestě za publikem nijak neublížilo. Často je Evita označována dokonce za „taneční muzikál“. Podobně jako v případě Ježíše autoři nejprve dílo vydali na gramofonovém albu a teprve posléze uvedli jevištně. Stalo se tak v Prince Edward Theatre v Londýně 21. června 1978 a počet repríz se zastavil až na čísle 2.913. Z Londýna se Evita rozletěla na Broadway a následně na řadu scén po celém světě.
Do Prahy dorazila v létě roku 1998, kdy ji v Divadle Spirála nastudoval režisér Petr Novotný společně s Romanem Štolpou a s Radkou Fišarovou a Terezou Sloukovou v titulní roli. V březnu 2009 pak Evitu nově nastudoval režisér Pavel Fieber na Hudební scéně Městského divadla v Brně. V titulní roli se střídaly Ivana Odehnalová, Hana Holišová a Radka Coufalová. V Plzni si pak první dámu Argentiny zopakovala Ivana Odehnalová v alternaci s domácí Soňou Hanzlíčkovou Borkovou (režie Roman Meluzín), v Ostravě Radka Coufalová s Hanou Fialovou (režie Petr Gazdík) a v pražském Studiu DVA Monika Absolonová a Radka Fišarová (režie Ondřej Sokol). Zatímco v prvním českém uvedení Evita zpívala jazykem Jiřího Bryana, všechna další jmenovaná divadla použila přebásnění Michaela Prostějovského. Jeho předklad zazní také na scéně Jihočeského divadla.
Tim Rice, Andrew Lloyd Webber: EVITA
České přebásnění: Michael Prostějovský
Režie: Lumír Olšovský