Sobotní zářiový sobotní večer patřil opět dlouho očekávaným třicátým Cenám Thálie. Slavnostní večer, který moderovala Světlana Witowská, vysílala v hlavním večerním čase v přímém přenosu Česká televize. V muzikálové oblasti letos uspěli Hana Holišová a Tomáš Savka, Ceny za celoživotní mistrovství v oboru muzikálu a operety získali František Zacharník a Jiří Suchý.
O vítězství Holišové a Savky rozhodla v tajném hlasování před notářem devítičlenná muzikálová porota ve složení Zdeněk Barták (předseda), Pavel Bár, Milan Bátor, Radek Janda, Oldřich Kříž, Jiří Landa, Jolana Nováková, Michael Prostějovský a Vítězslav Sladký. Po dvou letech, kdy celou kulturu postihla covidová hysterie, konečně porotci hodnotili kompletní a nenarušenou divadelní sezonu.
Hana Holišová si svojí druhou Thálii odnesla za roli Marty Kubišové v představení Marta na Letní scéně Musea Kampa, z mužů pak Tomáš Savka z ostravské inscenace muzikálu Producenti v roli Maxe Bialystocka. I Savka už doma jednu Thálii má. Muzikálová porota jejich výkony zhodnotila takto:
Hana Holišová se v Martu Kubišovou doslova převtělila, aniž by ji ovšem jakýmkoli způsobem imitovala. V jejím projevu jsou zřetelné pouze základní charakteristické rysy legendární zpěvačky, se kterými si zručně pohrává a citlivě je rozvíjí. Herečka svou pečlivě zpracovanou choreografií gest, mimiky a pohybů vystavěla postavu, která k divákům nejen promlouvá, ale především s nimi po celou dobu představení komunikuje. To je největší devíza výkonu Holišové, jež se také hlasově přiblížila altu Kubišové a s přirozenou lehkostí a naprostou intonační suverenitou interpretovala její hity i méně známé písně. Rolí Marty se Holišová posouvá do další etapy svého uměleckého působení, které bude jistě velmi zajímavé sledovat.
Tomáš Savka představil broadwayského producenta Maxe Bialystocka jako vilného a nemravného producenta výstižnými hereckými prostředky – je provokativní, nevypočitatelný a mírně kontroverzní. S labužnickou prostopášností a zdravým sebevědomím Savka předvádí to nejlepší ze svého talentu, s podobnou lehkostí a bezprostředností zvládl také nesnadný pěvecký part. Znamenitý pěvecký a herecký výkon ale Savka ukázal i v legendárním díle Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra Jonáš a tingl-tangl, jímž jednoznačně potvrdil, že má smysl uvést na jeviště i titul obecně považovaný za nepřevoditelný. Ačkoliv střípek Jonáše nosíme v sobě každý, Savka ho dokázal najít a osobitě ztvárnit podle vlastního přesvědčení – a v tom spočívá kouzlo jeho jedinečného podání.
Devadesátník Jiří Suchý jako obvykle pobavil svým šarmem a neutuchajícím inteligentním humorem, když prohlásil:
„Je v pořádku, že mám brát cenu za něco, co mě celý život bavilo? Představil jsem se vám tedy jako skromný muž, a teď vám řeknu pravdu: Já se na tu cenu strašně těšil a jsem za ni moc rád. Děkuji Herecké asociaci a všem, kdo mi tu cenu přejí,“ uvedl Suchý, čímž naznačil, že ne vždy měl na růžích ustláno a ne všichni Semaforu fandili.
Kompletní laureáti Cen Thálie 2022/23:
Ceny Thálie za sezonu 2022/23
ČINOHRA ŽENY
Karolína Baranová(Marie Antoinetta, Divadlo F. X. Šaldy, Liberec)
ČINOHRA MUŽI
Martin Pechlát (Moskoviáda, Divadlo X10, Praha)
ČINOHRA DO 33 LET
Viktor Kuzník
ČINOHRA CELOŽIVOTNÍ
Daniel Kolářová
Stanislav Šárský
ČINOHRAMIMOŘÁDNÁ
Emília Vášáryová
MUZIKÁL a OPERETA ŽENY
Hana Holišová(Marta, Letní scéna Musea Kampa, Praha)
MUZIKÁL a OPERETA MUŽI
Tomáš Savka (Producenti, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
MUZIKÁL a OPERETA CELOŽIVOTNÍ
Jiří Suchý
František Zacharník
BALET ŽENY
Helena Arenbergerová (Where, 420PEOPLE, Praha)
BALET MUŽI
Matěj Šust (Popelka, Národní divadlo, Praha)
BALET CELOŽIVOTNÍ
Miroslava Pešíková
OPERA ŽENY
Arnheidur Eiríksdóttir (Růžový kavalír, Státní opera / Národní divadlo, Praha)
OPERA MUŽI
Jaroslav Březina (Salome, Národní divadlo Brno)
OPERA CELOŽIVOTNÍ
Jan Hladík
LOUTKY
Jiří Kniha (Pětkrát kolem světa, Tygr v tísni, Praha)
ALTERNATIVA
Becka McFadden (Black Dress, Beautiful Confusion Collective a Venuše ve Švehlovce, Praha)
CENA ČESKÉ AKADEMIE DIVADELNÍKŮ
Milan Uhde
CENA ZA ŠÍŘENÍ DIVADELNÍHO UMĚNÍ V TELEVIZI
Marie Louck