Muzikálů na závažná témata, ať už se jedná o různé dějinné události nebo reflexe životů historických a románových osobností, máme víc než dost, a vznikají a rostou jak houby po dešti další a další. Ovšem na dobrou hudební komedii člověk na českém jevišti často nenarazí. O to víc potěší takové Čarodějky z Eastwicku, muzikál až ďábelsky vtipný, ironický a zábavný.
Výborná inscenace Stanislava Moši, která se drží na repertoáru Městského divadla v Brně už pátým rokem, se podruhé vydala do Prahy, tentokrát na scénu Hudebního divadla v Karlíně. Odstartovala tak jistou kooperaci mezi těmito divadly, která bude pokračovat operetou Mamzelle Nitouche, karlínští umělci naopak navštíví v budoucnu Brno s Aidou. A brněnští opět přivezli skvělou show, jakou v české metropoli nevidíme často. Dílo přímo pro Camerona Mackintoshe napsali Američané John Dempsey (libreto a texty) a Dana P. Rowe (hudba). Světová premiéra se konala v londýnském Theatre Royal Drury Lane v roce 2000, odkud Čarodějky vylétly do Austrálie, Ruska i Japonska.
Muzikálu vévodí vyvážená trojice žen středního věku, Alexy (sochařky), Jane (učitelky hudby) a Sukie (novinářky), jejich tužby i ztracené sebevědomí probudí tajemný a démonický cizinec Darryl van Horn, který obrátí během pár dní starosvětské maloměsto Eastwick vzhůru nohama. Díky muži, kterého si ženy přikouzlily, vzrůstá jejich síla, znovu se probouzí ženskost, aby na konci prvního jednání, okouzleny Darrylem i svými schopnostmi, doslova vzlétly.
V hlavních rolích oněch čarodějek se v karlínské premiéře představil vyvážený trojlístek hereček, Yvetta Blanarovičová jako Alex, Markéta Sedláčková coby Jane a Hana Holišová v úloze Sukie. Každá z nich je jiná (a tak je to správně), všechny skvěle zpívají a tančí, svým rolím dávají v počátečních scénách naivitu a stud, v průběhu dějového vývoje pak hravost, ženskost a erotickou přitažlivost. Mužský element do představení (kromě několika dalších obskurních figur a figurek) přináší zejména onen ďábelský svůdce van Horn, v něhož se v pátek 30. listopadu proměnil po všech stránkách vynikající Petr Štěpán, jenž za tuto roli před lety získal zcela zaslouženě prestižní Cenu Thálie. Alternující Petr Gazdík a Martin Havelka, které jsem viděl na domovské scéně, jsou ovšem neméně dobří a u všech máte pocit, že svou roli nehrají, že těmi Ďábly s velký “Ď” skutečně jsou.
Celé panoptikum města Eastwicku dokreslovala Lenka Bartolšicová v úloze šílené moralistky Felicie, jejího ušlápnutého manžela sehrál jako protiúkol dokonale Igor Ondříček a postpubertální mileneckou dvojici Jakub Uličník s Kateřinou Krejčovou. Velkou zásluhu na zdaru celé inscenace má pak energická company, výborně secvičený balet a dobře šlapající orchestr, který řídil dirigent Dan Kalousek.
Zapomenout nemohu krom inscenátorů na dva muže “v pozadí” – na překladatele Jiřího Joska, který obstaral pro dosti jazykově složité písně adekvátně zpěvné české přebásnění, a Igora Vavrdu, jenž povýšil originální skromnější partituru na hudebně efektní celek.
A již jen zcela na okraj místo závěru – které jiné české hudební divadlo by mohlo odehrát ve stejných dnech dva velké muzikály, Čarodějky z Eastwicku v Praze a Bídníky v Bratislavě??
John Dempsey – Dana P.Rowe: ČARODĚJKY Z EASTWICKU
Psáno z představení 30. listopadu v HDK
Překlad: Jiří Josek
Režie: Stanislav Moša
Dirigent: Dan Kalousek
Kostýmy: Andrea Kučerová
Dramaturg: Pavlína Hoggard
Scéna: Jaroslav Milfajt
Choreografie: Igor Barberić
Hudební aranžmá a hudební supervize: Igor Vavrda
V hlavních rolích:
Alexandra: Yvetta Blanarovičová
Jane: Markéta Sedláčková
Sukie: Hana Holišová
Darryl van Horn: Petr Štěpán
Fidel / Clyde: Igor Ondříček
Holčička: Vendula Hájková
Felicie: Lenka Bartolšicová
Jennifer: Kateřina Krejčová
Michael: Jakub Uličník
Ilustrační foto z inscenace: Tino Kratochvil