Jeden z nejpopulárnějších sólistů plzeňské operety Bronislav Kotiš nezahálí ani během letních prázdnin. Zatímco ve středu 15.července hrál v Nebílovech jednu z hlavních rolí v činohře Akvabely současného dramatika Davida Drábka, nyní už jeho cesta zamíří do pražského Hudebního divadla v Karlíně, kde v nastudování režiséra Antonína Procházky ztvární v klasické operetě Polská krev úlohu věčného smolaře Popiela. Zároveň se připravuje na svou další roli před domácím publikem v americkém muzikálu Sliby chyby /J. D. Sheldrake/, který bude mít v Komorním divadle v Plzni premiéru už 26.září.
Akvabely, které se běžně hrají v komorním prostředí divadelního Klubu, jsou pro Bronislava Kotiše vítaným „odskokem“ do činohry. Hra vypráví o krizi středního věku, v níž se ocitají tři kamarádi – televizní bavič Kajetán /Michal Štěrba/, pedagog Pavel /Bronislav Kotiš/ a zvláštní podivín Filip /Zdeněk Rohlíček/. Jejich osudy spojuje láska k synchronizovanému plavání, díky němuž naleznou útěk z běžné reality. Heterosexuál Kajetán zažívá deziluzi ve vztahu se svým intimním homosexuálním přítelem Ivanem i přítelkyní Edit, kterou zcela zpitoměla televizní reklama. Pavel je deprimován vysokoškolským prostředím, kde působí, i odchodem manželky Markéty, takže se vzdorovitě uchyluje k fundamentalistickým ekologickým postojům. Filip mysticky splývá s vodou a pozvolna se systematicky převtěluje ve vydru… Skvělou sondu do duše lidí současné doby v režii herce Viléma Dubničky výborně doplňuje netradiční hudební koláž, během níž zazní například část Smetanovy Vltavy, japonská verze hitu Queenů We are the Champions nebo původní melodie plzeňského jazzmena Pavla Hrubého.
Plzeňští krasoplavci tentokrát ovládli svým uměním nádvoří barokního zámku v Nebílovech na jižním Plzeňsku a zahájili tak letošní Nebílovské divadelní léto, které pak během tohoto víkendu pokračovalo ještě komedií Bez předsudků v podání Pavla Zedníčka a Jany Paulové, loutkovým představením Kašpárkovo varieté a Máchovým Májem, s nímž se představila známá herečka Bára Hrzánová.
My jsme využili příležitosti a zeptali se pana Bronislava Kotiše, jak se těší na karlínskou inscenaci Polské krve:
B.K.: “Samozřejmě jsem rád, že si vyzkouším nový prostor a jinou atmosféru, protože člověk, když je v jiném městě, jiném domě a s jinými lidmi, tak se těší na vstup do neznáma.“
Ač jste vystupoval také v řadě operet, v Plzni hrajete celou plejádu zejména muzikálových postav, z nichž většinou vyčnívají prvorepublikoví elegáni. Bude poněkud tragikomická figura Popiela vítanou změnou?
B.K.: „Vy jste tu postavu decentně nazval tragikomickou, já bych řekl, že Popiel je v podstatě takový trouba… A ti jdou hercům zpravidla dobře – není tak těžké je zahrát. Tedy aspoň v mém případě. Ne, vážně, s Antonínem Procházkou máme v Plzni za sebou už několik inscenací, například Kristián 2, Holka nebo kluk, Crazy for You, takže myslím, že na sebe vzájemně slyšíme a doufám, že z Polské krve se stane divácky vděčné představení.“
Jistě to bude trochu modernější inscenace, už i tím, že bude ozvučená. Jak se vy díváte na tento současný trend? Domníváte se, že je lepší přibližovat operetu k muzikálové podobě, nebo spíš k pěveckému opernímu stylu?
B.K.: „To je zajímavá otázka. V Plzni jsem bez portů zpíval například Tuláka a na tom jsem si uvědomil, jak je to krásné, aspoň občas nepoužívat další technickou vymoženost a spoléhat se jen na lidský hlas. Ovšem uzpívat plzeňské Komorní divadlo a Karlín bude určitě rozdíl… Možná je to ohled k interpretům, ale třeba už lidstvo také méně slyší, a tak je nutné hudbu pořád zesilovat. Vždyť se na nás řine hlučná muzika na každém kroku – ať jdete do restaurace, kavárny nebo obchodu, všude zní reprodukovaná hudba. Snad se jednou vrátíme k úplně přirozenému hlasu a diváci si rádi přijdou poslechnout i jinou dimenzi zvuku.“
Popiel je vděčná role, už tím, že v duetu s Helenou zpívá nejslavnější melodii celé operety, Blondýnky sladké. Navíc Karlín je prestižní českou muzikálovou a operetní scénou. Nemusí se vaši plzeňští fanoušci, a zejména fanynky, obávat, že je teď budete trochu zanedbávat?
B.K.: „To v žádném případě. Dnes si nemůže dovolit diváky zanedbávat ani velká hvězda, natož oblastní provozní herec… Já Karlín beru jako výzvu, jako možnost poprat se s klasickou operetou v novém prostředí. Navíc po úvodní sérii se bude Polská krev hrát většinou v neděli odpoledne, což se dá s provozem v repertoárovém divadle celkem dobře skloubit.“
Díky za rozhovor.
Foto:
Pavel Křivánek – Muž z kraje La Mancha /Bronislav Kotiš/
Lukáš Hyksa – Akvabely /Michal Štěrba, Zdeněk Rohlíček a Bronislav Kotiš/
Pavel Křivánek – My Fair Lady /Bronislav Kotiš s Ivanou Jirešovou/