Plzeňští radní v čele s náměstkyní primátora Evou Herinkovou, ani jí jmenovaná výběrová komise, se zřejmě nepoučili z brněnského odstrašujícího příkladu: Přestože se do konkurzu na nového stálého ředitele DJKT Plzeň přihlásila pětice relativně seriózních kandidátů, odborná komise po dnešním jednání nedoporučila ani jednoho z nich. Připomeňme, že se o post uvolněný Janem Burianem po jeho odchodu do čela Národního divadla v Praze ucházeli Ilja Racek, dočasně pověřený vedením DJKT Plzeň, šéf souboru opery Ilja Šmíd, operní režisér Tomáš Šimerda, intendant a režisér Karel Drgáč a ředitel libereckého divadla F.X. Šaldy Martin Otava.
Komise dnes večer po svém zasedání doporučila pouze ukončit současné výběrové řízení a vyhlásit nový, tentokrát již uzavřený konkurz. Kandidáty na post ředitele bude oslovovat komise sama. Nástup ředitele doporučuje komise stanovit na 1. září 2014. Uzavřené výběrové řízení by se mělo uskutečnit do konce tohoto kalendářního roku a také do tohoto termínu by měl být ředitel znám. Personální složení komise zůstává stejné. Do 31. prosince 2013 tedy stále povede divadlo Ilja Racek a od 1. ledna příštího roku by měl podle slov náměstkyně primátora Evy Herinkové existovat souběh funkcí. V čele DJKT by spolu s Iljou Rackem stál i vítěz zmíněného uzavřeného výběrového řízení. „Doporučení komise posoudí rada na svém zasedání 26. září,“ konstatovala náměstkyně primátora Eva Herinková. Důvod, proč komise nikoho z pěti uchazečů nevybrala, Herinková nesdělila s tím, že ani komise jej neuvedla (!).
Pro zajímavost se sluší připomenout, že náměstkyně Herinková měla velmi nejistý postoj i k osobě Jana Buriana při konkurzu před dvěma lety. Tehdy na jeho adresu uvedla:
“Já jsem od pana Buriana čekala větší dynamičnost. Myslím, že divadlo by chtělo nějakou vzpruhu,“ prohlásila tehdy Herinková. Na dotaz MF Dnes, jakou změnu konkrétně očekávala, odpověděla: „Část komise vyjadřovala nespokojenost s věcmi uvnitř jednotlivých souborů a v koncepci shledala jisté nedostatky. Já osobně jsem se jako laik dívala na věc z manažerského hlediska. Tedy mě zajímalo, jak se divadlo řídí. Představuji si, že ředitel tomu bude věnovat strašně moc času. Vím, že Jan Burian má i řadu jiných aktivit okolo. Očekávala jsem změnu.”
Mezi plzeňskými divadelníky tak sílí pocit, že se jedná o vyloženě politickou zakázku, kterou náměstkyně primátora nebyla schopná v časovém presu dotáhnout do konce. Přitom právě Herinková několikrát vysloveně zdůraznila, že její prioritou je co nejrychlejší jmenování stálého ředitele DJKT Plzeň. Bezradnost, nekompetentnost, diletantství – právě takovými přízvisky lze nazvat výběr šéfa největší západočeské kulturní instituce, jež má už za rok otevírat svůj nový svatostánek v Jízdecké ulici. Skoro by se chtělo říct – hlavní evropské (ne)kulturní město…
Ilustrační foto: Archiv redakce