Plzeňská filharmonie se s končícím Rokem české hudby 2024 rozloučí silvestrovským odpoledním koncertem sestaveným výlučně z děl zahraničních skladatelů, především argentinských. Koncert nazvaný Silvestr a Plzeňská filharmonie začíná ve velkém sále Měšťanské besedy 31.12. v 16 hodin, plzeňští filharmonici budou hrát pod taktovkou svého šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho a jako sólisté vystoupí koncertní mistr violoncell David Niederle a první trombonista plzeňských filharmoniků Fedele di Mucci.
Program otevře známé Španělské capriccio, op. 34 Nikolaje Rimského-Korsakova (1844-1908), dílo tvořené pěti částmi Alborada, Variazioni, Alborada, Scena e canto gitano a Fandango asturiano. „Capriccio je brilantní skladba pro orchestr. Střídání barev, vhodně zvolené melodické obraty a ozdoby, které se hodí přesně k charakteru jednotlivých nástrojů, krátké virtuózní kadence sólových nástrojů, rytmy bicích nástrojů et cetera zde tvoří podstatu kompozice a nikoli vnější ´háv´ nebo „instrumentaci“. Španělská témata, se svým tanečním charakterem, dodala množství materiálu k vytvoření pestrých orchestrálních efektů. Vcelku je Capriccio bezpochyby frivolní dílo, a přesto velice živé a brilantní,“ uvedl sám Korsakov na adresu capriccia ve své autobiografii. Následovat budou rozsahem rozsahem kratší skladby Oblivion a Libertango argentinského komponisty Ástora Piazzoly (1921 – 1992) a Uherský pochod ze slavné dramatické legendy Faustovo prokletí francouzského romantického skladatele Hectora Berlioze (1803-1869).
Do současnosti se posluchači přenesou prostřednictvím zhruba patnáctiminutové skladby Colours for Trombone z r. 1998 belgického skladatele Berta Appermonta (nar. 1973). Dílo považované za virtuózní kus trombonové literatury má čtyři části Žlutá, Červená, Modrá a Zelená, každá z nich má svůj specifický charakter. Program silvestrovského koncertu uzavře opět argentinská hudba, a to melodie z baletu Estancia op. 8, jehož autorem je významná osobnost latinskoamerického hudebního světa, rodák z Buenos Aires Albeto Evaristo Ginastera (1916-1983), skladatel a pedagog, mezi jehož studenty patřil mimo jiné právě Ástor Piazzolla. Ginastera začal balet Estancia komponovat na začátku 40. let 20.století pro baletní soubor American Ballet Caravan, ten se však v r. 1842 rozpadl a 2.světová válka projekt zcela zastavila. Ginastera tedy použil jako provizorní řešení čtyři tance, z nichž vytvořil orchestrální suitu, přičemž nejznámější je poslední z nich Malambo založený na argentinském tanečním stylu. Kompletní balet měl premiéru až v r. 1952 v Colon Theatre Ballet v Buenos Aires.
Plzeňská filharmonie se tedy ve svém posledním letošním koncertu vydala za hranice Čech a rok 2024 naplněný českou hudbou a oslavami 200.letého výročí narození Bedřicha Smetany zakončí za Atlantským oceánem v daleké Argentině.