Anděl Páně, ikonická vánoční pohádka z roku 2005 režiséra Jiřího Stracha, se po letech dočkala muzikálového zpracování. Světová premiéra tříhodinového muzikálu z pera Lucie Konášové a Ondřeje Gregora Brzobohatého proběhla ve čtvrtek 26. října v Hudebním divadle Karlín.

Anděl Páně, zdroj HDK, foto David Kraus
Anděl Páně, Ondřej Rychlý – Petronel, zdroj HDK, foto David Kraus

Anděl Páně se i dnes řadí mezi nejoblíbenější české pohádky a pokračování snímku, které do kin vstoupilo po více jak deseti letech po uvedení pohádky, se v úvodním víkendu stalo nejnavštěvovanějším českým filmem a po odvysílání v televizi nejsledovanější štědrovečerní pohádkou za posledních 15 let.

Muzikálové zpracování Anděl Páně

Představení je z velké části sázka na jistotu, Lucie Konášová, tvůrkyně filmového scénáře pracuje s původním textem, ponechává v představení známé hlášky a momenty, což nepochybně potěší fanoušky filmu, dnes už dospělé diváky. Ondřej Gregor Brzobohatý se v Karlíně osvědčil již v minulosti, například jako tvůrce muzikálu Legenda jménem Holmes. Hudba se příjemně poslouchá, v písních si lze povšimnout narážek na známá čísla z jiných muzikálů, nicméně muzikálu jako celku to nijak neubližuje a jedná se spíše o povedené hříčky, které diváka pravděpodobně pobaví. Problematická však je délka představení. Muzikál má celkem tři hodiny, což může být na rodinné představení s dětmi zkrátka příliš. Anděl Páně má přitom po všech ostatních stránkách předpoklady stát se perfektním vánočním rodinným titulem.

Hudebně jej zdařile nastudoval zkušený Kryštof Marek, který rovněž dirigoval premiérové představení. Díky režii Martina Čičváka běží děj Anděla Páně svižným tempem, má odpovídající gradaci, napětí i vtip, režisér vede umělce k přesvědčivému hereckému výkonu. Zdařilá je i choreografie Ivany Hannichové, která scénu ve správné míře rozhýbe.

Inscenace, kostýmy…

Pohádkovost inscenace perfektně podtrhuje skvěle koncipovaná vzdušná scéna Petra Hlouška. Skosená lehce zvlněná otočná plocha skvěle slouží jako nebeský i pozemský svět. Mohutné dveře na jednom z jejích konců, které jsou na scéně jen v potřebných výstupech, díky oboustrannému zpracování a otáčení fungují jak jako nebeská brána, tak jako brána hradní, nebo vstup do vězení. Nad celým jevištěm se klene sytě modrá pohádková nebeská klenba posetá bílými a žlutými žárovičkami. V zadní části jeviště je pak možné promítání obrazů na plátno, čehož je během představení skvěle využito, ať už se jedná o Zemi, která je zobrazována při nebeských scénách, nebo například východ Slunce. V kostýmech Lindy Boráros se spolu snoubí éteričnost nebeských bytostí a blyštivost a extravagance muzikálových show, zároveň však dodržují styl, na který je divák zvyklý z filmu, například díky volbě barev nebo ponechání výraznějších aspektů původního filmového kostýmu.

Obsazení

Do hlavních rolí byli na premiéru obsazeni Ondřej Rychlý jako anděl Petronel a Marek Lambora jako čert Uriáš. Oba herci vytváří na jevišti osobitou verzi své postavy, ale zůstávají přitom věrni filmové předloze. Marek Lambora je v porovnání s Ondřejem Rychlým podobnější filmové předloze, nicméně není její přímou kopií. Ve svých rolích jsou jistí jak po herecké, tak pěvecké stránce. Dorotka Kristýny Daňhelové diváka jistě zaujme po herecké stránce, obzvláště díky velké podobnosti s Dorotkou filmovou. Hrabě Romana Tomeše je jistý jak ve svých hereckých, tak pěveckých výkonech. Petr Vaněk a Anna Fialová, kteří ztvárnili postavy Správce a Klíčnice, jsou přesvědčiví a společně tvoří zábavnou dvojici záporných postav, kterou místy doplňuje Jiří Korn v roli Rychtáře. Jiří Korn hraje sice i Pána Boha, nicméně je daleko zapamatovatelnější a přesvědčivější právě v roli Rychtáře. Hlavní role mají i své alternace, více na: https://www.hdk.cz/cs/repertoar/andel-pane. Po hudební stránce byla druhá polovina výrazně lepší než první, v níž zřejmě zapracovala tréma.

Předvánoční pohádková show

Anděl Páně v Karlíně je v konečném výsledku nadprůměrným muzikálem a výbornou inscenací. Výrazná nostalgická nota, na kterou představení sází, funguje. V dospělém divákovi probudí příjemné vzpomínky na dětství a malý divák si, za předpokladu, že vydrží dlouhou stopáž, užije efektní pohádkovou show. Hudební divadlo Karlín na svůj repertoár přidalo skvělé představení obzvláště pro předvánoční čas, které publikum osloví. O tom ostatně svědčí i reakce diváků na premiéře, kteří účinkující i autory inscenace odměnili bouřlivým potleskem ve stoje.