Straussův Netopýr a Lehárova Veselá vdova – to jsou dvě nejslavnější operety světových hledišť. A právě Veselou vdovu nastudovalo Divadlo J.K. Tyla v Plzni v koprodukci s Hudebním divadlem Karlín. Premiéra v Karlíně je dnes, v Plzni 2. února.
Když v roce 1905 uvedlo slavné hudební divadlo Theater an der Wien operetu Die lustige Witwe se subretou Mizzi Güntherovou a prvním tenoristou Louisem Treumannem v hlavních rolích Hany Glawari a hraběte Danila Daniloviče, zažila Vídeň podobnou senzaci, jako v dobách největší slávy Johanna Strausse mladšího. Původně ovšem libretisté Victor Léon a Leo Stein nabídli text R. Heubergerovi (autorovi úspěšné operety Ples v opeře). Ten dílo rozpracoval, ale Léon se Steinem nebyli jeho hudebními nápady nadšení, takže hledali skladatele jiného. V jejich hledáčku uvízl mladý Franz Lehár, tehdy ještě nepříliš známý komponista a dosavadní autor zatím čtyř dnes zapomenutých operet. Přestože se Lehár pustil do práce s velkou chutí, ani jeho hudba příliš nenadchla jak zmíněné libretisty, tak ředitele Divadla Na Vídeňce Viliama Karczaga, který nevěřil, že se nové dílo udrží na repertoáru delší dobu. Všechny pak překvapil převratný úspěch Veselé vdovy, která se rozlétla okamžitě do celého světa a jen během prvních pěti let zaznamenala v různých divadlech úctyhodný počet dvaceti tisíc repríz. Stala se tak nejen Lehárovým nejúspěšnějším dílem, ale společně se Straussovým Netopýrem vůbec nejhranější operetou světových jevišť.
V nové inscenaci se pražským i plzeňským divákům představí mimo jiné Lívia Obručník Vénosová, Gabriela Kopperová, Pavla Břínková, Michaela Nosková, Jan Ježek, Radka Sehnoutková, Aleš Briscein, Richard Samek, Roman Hoza, Michal Bragagnolo, Dalibor Gondík a řada dalších.
Spojením plzeňského divadla s přední muzikálovou a operetní scénou Hudebním divadlem Karlín vznikne inscenace, která nabídne mimořádný hudební, pěvecký i vizuální zážitek. „Tato spolupráce mě samozřejmě těší nejen jako ředitele divadla, protože nám umožní nabídnout divákům skutečnou elegantní a estetickou show, ale také jako režiséra a člověka, který má k operetnímu žánru velice kladný vztah a na své působení v roli sólisty operety a muzikálu Hudebního divadla v Karlíně ty nejhezčí vzpomínky,“ vysvětluje režisér inscenace a ředitel DJKT Martin Otava a dodává: „Dílo rozhodně nechci nijak aktualizovat, chci ho předvést v klasickém stylu velké vídeňské operety, kde bude těžiště v krásném zpěvu, pohybu a dikci.“ Režisér vychází z původní textové verze, kterou sám přeložil a upravil, pěvecké texty diváci uslyší v překladu Evy Bezděkové.
„Velký důraz se pak klade na kvalitní obsazení, které bravurně zvládá zpěv, herectví i tanec. Žánr klasické operety považuji za velice náročný vzhledem k všestranným nárokům kladeným na všechny interprety,“ dodává dirigent Norbert Baxa, který se bude za dirigentským pultem střídat s operetním specialistou Jiřím Petrdlíkem.
Veselá vdova bude zajímavá nejen po stránce hudební, ale bude lahodit i oku milovníkům klasické operety. Scénu navrhl Lukáš Kuchinka, který spolupracuje s předními divadly u nás (Národní divadlo Brno, Divadlo na Vinohradech) i v zahraničí. „Diváci se mohou těšit na velkolepou podívanou inspirovanou styly art deco a secece,“ slibuje Kuchinka. Autorkou kostýmů je Dana Haklová, jež se podílela na stovce inscenací po celé České republice. Pracovala také v zahraničí, zejména ve Finsku, Polsku, Norsku a Bulharsku. Vytvořila kostýmy pro první scénické uvedení muzikálu Les Misérables v Divadle na Vinohradech v Praze. „Kostýmy by měly souznít nejen s hudbou, ale i se scénou, proto se (stejně jako výtvarník scény) inspiruji obdobím secese a art deco. Veselá vdova však nabízí i možnost popustit uzdu fantazii, třeba ve ztvárnění ,pontevederského kroje‘ a z něj vycházejících uniforem pontevederských úředníků. A co by byla opereta bez kankánu? A lepší inspirace než obrazy od Henri de Toulouse-Lautreca?“ komentuje svou inspiraci Dana Haklová.