Laskaví čtenáři prominou, že jsem použil anglický název díla, který se mi zdá díky filmu s Leonardem DiCapriem a Tomem Hanksem v hlavních rolích jaksi známější. Český titulek muzikálu, který měl v plzeňském Novém divadle českou premiéru v sobotu 2. prosince, zní Chyt mě, jestli na to máš nebo také Chyť mě, jestli to dokážeš, to podle překladu. Ten, který využívá muzikálový soubor DJKT Plzeň, pořídil Adam Novák.
Dílo na pokraji komedie, dramatu a kriminálky vypráví skutečný příběh mladého podvodníčka Franka Abagnalea, jenž se úspěšně vydává za pilota, lékaře či právníka. Jeho hlavní předností je ostrý jazyk a schopnost padělat prakticky jakýkoli dokument. Že vám ten příběh něco připomíná? Ano, jistý Lukáš Kohout, podobně jako Abagnale, kdysi doslova obletěl celý svět, když se vydával za asistenta tehdejšího předsedy Valného shromáždění OSN Jana Kavana. Třeba i on se jednou dočká svého muzikálu…
Skutečný Frank William Abagnale junior se narodil 27. dubna v roce 1948 v New Yorku jako jedno ze čtyř dětí. V patnácti letech podvedl svého otce, když si na jeho půjčenou kreditní kartu, která měla sloužit pouze ke koupi benzínu, nakoupil pneumatiky, baterie a jiné předměty související s automobilem, které následně prodával za hotovost. Tak začala jeho dráha úspěšného podvodníka a padělatele, který se dokázal vydávat prakticky za kohokoli. Dříve než dovršil jednadvacet let, se mu dvakrát podařilo utéct z policejní vazby, aby následně strávil pět let ve vězení a potom se stal spolupracovníkem federální vlády. V současné době pracuje jako konzultant FBI a řídí finančně poradenskou společnost. Na základě skutečného příběhu v roce 2002 natočil Steven Spielberg úspěšný film s Leonardem DiCapriem a Tomem Hanksem v hlavních rolích. V roce 2009 autorská trojice Marc Shaiman (hudba a písňové texty), Scott Wittman (písňové texty) a Terrence McNally (libreto) podle tohoto filmu uvedla v Seattlu stejnojmenný muzikál, který byl o dva roky později s úspěchem uveden i na Broadwayi, kde zaznamenal více než dvě stě repríz a byl nominován na několik prestižních Cen Tony, včetně té za nejlepší muzikál.
Ale zpět k plzeňské inscenaci Catch Me If You Can. Celý muzikál se odehrává ve vysokém tempu a v téměř filmových střizích. S výjimečnou inscenační náročností se režisér Lumír Olšovský vypořádal až neuvěřitelně, děj se nikde nezadrhl, gagy vycházely naprosto přesně a napětí vydrželo až do poslední opony. Také zásluhou dynamických a moderních choreografií Denisy Kubášové a výborného hudebního nastudování Dalibora Bárty. Pod jeho citlivou taktovkou znějí swingové šlágry temperamentně a stylově přesně. Skutečně „klobouk dolů,“ jak precizní práci orchestr odvedl, podobně jako skvělá company vedená staronovou sbormistryní Sárou Bukovskou.
Shodou náhod jsem tento muzikál viděl před pár lety jako evropskou novinku ještě ve staré operetě v Drážďanech. Scéna zde byla trochu realističtější, s všudypřítomnými newyorskými mrakodrapy a leteckými reáliemi. Kostky, ze kterých postavil plzeňskou inscenaci scénograf Dave Benson, jsou trochu abstraktnější, ale ničemu to nevadí. Naopak, pozornost diváků se víc upíná na příběh. Blyštivě nádherné kostýmy navrhla Veronika Hindle – pánům slušivé obleky a slečnám sukýnky proklatě krátké, radost pohledět.
Ve stěžejní roli Franka Abagnalea juniora vystoupil divadlem téměř nepolíbený slovenský zpěvák Martin Harich. Energie měl na rozdávání, ovšem od účastníka mnoha prestižních pěveckých soutěží bych čekal daleko lépe technicky zvládnutý zpěv. S intonací si Harich nedělá starosti, ve vyšších polohách je jeho hlas špatně posazený a zní nepříjemně. Extrémně bojuje s češtinou, takže mu chvílemi není vůbec rozumět. Snad by bylo lepší, kdyby zpíval slovensky. Chápu, že DiCaprio trochu zestárl a možná ani neměl čas, ale myslím, že i v řadách domácího souboru by se našel kvalitnější interpret.
Abagnaleovým pronásledovatelem je agent FBI Carl Hanratty. Jeho představitel Martin Stránský má naštěstí charismatu na rozdávání, takže pokud nezazpívá zcela precizně nějaký tón, rádi mu to odpustíte. Jeho hlas je příjemně volumézní a ač není rozsahem nijak závratný, na danou roli stačí. Upřímné bravo!
Třetí největší postavou hry je Frankova osudová láska Brenda Strong. Tu obdařila Charlotta Pščolková krásně mladickou bezprostředností a výborným zpěvem. A kdykoli se v dalších rolích na jevišti objevil někdo z bardů souboru, tedy Roman Krebs, Stanislava Topinková Fořtová, Bronislav Kotiš nebo úžasná Venuše Dvořáková, bylo hned o čem a s kým hrát. Všestranní herci, bez kterých by to prostě nešlo!
Muzikálový soubor DJKT Plzeň má na repertoáru další světoznámý titul, který se nejspíš stane diváckým hitem a bude vás bavit krásnou muzikou a napínavým příběhem.