Po první páteční premiéře Bídníků, která připadla na 13.únor /a vůbec nebyla nešťastná/, ředitel Městského divadla Brno a zároveň režisér Les Misérables na popremiérovém večírku představil nejen inscenátory Bídníků, ale také většinu herců a zpěváků, kteří se objevují v jednotlivých rolích. Tak se hosté měli možnost pozdravit nejen s oběma Valjeany – Petrem Gazdíkem a Janem Ježkem, ale také s většinou kmenových herců MdB i několika hosty – mezi nimi byla například i ostravská herečka Hana Fialová, která si poranila během zkoušek kotník a vstoupí do inscenace jako Fantina až později. Stanislav Moša uvedl také několik zajímavostí, z nich nás zaujala zejména ta, že Kateřina Krejčová /Cosette/ hrála dětskou roli malé Cosettky v legendárním nastudování z roku 1992.
Po neformálním zahájení rautu jsme požádali pana Stanislava Mošu o krátký rozhovor:
Pane režisére, proč zrovna Bídníci a proč zrovna dnes?
S.M.: „ Odpověď na první část otázky je velmi jednoduchá – protože je to jeden z nejlepších muzikálů na světě.
Na otázku, proč jej nasazujeme nyní, je odpovědí víc – jednak proto, že si myslíme, že už máme tak vyspělý soubor, abychom takto rozsáhlý titul mohli zvládnout, ale také proto, že jsme museli určitou budu čekat, až se uvolní provozovací práva. Jistě si dovedete představit, že jednání s produkcí Camerona Mackintoshe nejsou jednoduchá. My ovšem měli určitou výhodu, že jsme už dříve úspěšně uvedli Olivera a Čarodějky z Eastwicku z téhož producentského domu. Výsledkem toho je i tzv. volná licence.“
Volnou licencí se často inscenátoři rádi chlubí. Co vlastně pro tvůrce představení znamená?
S.M.: „Možnost ovlivnit dění na jevišti více, než v licencované originální verzi a také zvolit vlastní výtvarné řešení. Setkal jsem se s názorem – ty teď děláš Bídníky, tak to je tutovka, to se nedá zkazit a budete mít plno… To je ale velký omyl – myslím, že Les Misérables je možné pokazit opravdu hodně. Snad se nám to nestalo.“
Proč se premiéra o týden posouvala?
S.M.: „Zkrátka jsme se se všemi zúčastněnými, a zejména s hudebním supervizorem Petrem Gazdíkem shodli, že by inscenaci prospěl týden zkoušek navíc. Hodně nám totiž komplikovala situaci i chřipková epidemie.“
Kdy vás napadlo, že byste do role Jeana Valjeana obsadil také Jana Ježka?
S.M.: „Honzu jsem viděl jak v pražských inscenacích, tak na londýnském koncertu k desátému výročí Bídníků v roce 1995. Doporučili mi jej i ti, kteří s ním už v minulosti spolupracovali – Robert Jícha, Jiří Petrdlík, Markéta Sedláčková nebo Jana Musilová. Je to výborný herec, velmi trpělivý, na něm může režisér dříví štípat, přitom velká osobnost. Ač jsme museli drobně změnit na několika místech text, nijak neprotestoval, přestože ten původní zpíval asi třistakrát.“
Není to risk, mít při širším obsazení dalších rolí k dispozici jen dva Valjeany, z nichž jeden není z Brna a má další závazky?
S.M.: „U divadla je risk skoro všechno… Ale pokud se stane, že nikdo nebude moct, zazpívám Valjeana já /smích/. Ne, vážně, když jsem začínal režírovat, zaskakoval jsem za herce poměrně často. Navíc Valjean leží v mém hlasovém rozsahu.“
Po Bídnících přijde záhy Evita, ale Vy jako šéf divadla jistě hledíte dál. Na které hudební inscenace se můžeme těšit?
S.M.: Jsme známí také uváděním původních českých muzikálů, takže v závěru sezony nastudujeme ještě Severskou epopej s podtitulem Singoalla, jejíž téma pochází ze švédské mytologie. Autory tohoto díla jsou Daniel Fikejz, Ivan Huvar a Rino Brezina. Režie se ujme Petr Gazdík.
Na podzim pak uvedeme opět dva světové muzikály v české premiéře. Nejdříve to bude hned 26.září světoznámý Mozart! nejúspěšnějšího libretisty kontinentální Evropy Michaela Kunzeho a hudebního skladatele Sylvestera Levaye, který vypráví především o boji hudebního génia s průměrností. Budeme v Čechách první, kdo sáhl po muzikálu této populární autorské dvojice. Velmi zajímavým počinem pak bude evropská premiéra muzikálu Procitání jara /Spring Awakening/ – příběhu dvou mladých lidí z dobrých rodin, jejichž milostný příběh končí otěhotněním dívky, ilegálním potratem a její smrtí… Tento muzikál z pera Sheika a Satera patří k Brodwayským novinkám a obdržel osm cen Tony Awards včetně ocenění Nejlepší muzikál roku 2007.
Po Novém roce počítáme pro změnu s klasickým americkým muzikálem, kterým bude Hello Dolly! s Alenou Antalovou, která se nám vrátí po mateřské dovolené, v titulní roli.“
Děkujeme Vám za rozhovor i Váš čas.
Foto: Jef Kratochvil