Již dnes večer zavítá do prestižního operního domu, Státní opery Praha, lehkonohá múza. Až dosud její současný repertoár zahrnoval krom tradiční produkce pouze Straussovu operetu Netopýr. Ode dneška se diváci mohou těšit na nové scénické pásmo nazvané VIVAT OPERETA!, které k publiku promluví dvoujazyčně – zatímco písně zazní v německém originále, propojovací text bude v češtině.
V programu uslyšíme části tří významných operet: Kálmánovy Hraběnky Maricy, Lehárovy Země úsměvů a Netopýra Johanna Strausse ml. Režisér představení Petr Kracik o své inscenaci říká:
“Přemýšlel jsem, jak nejlépe titul Vivat opereta! naplnit. Prošel jsem si operetní klasiku a napadlo mě zpracovat tři velká operetní čísla, velká témata. Pokusit se o svébytnou interpretaci jednotlivých dějství ze tří známých operet. Na úvod první jednání Hraběnky Marici jako barvité romantické drama muže a ženy, odehrávající se v maďarské pustě, u vody, mezi cikány. Poté kvintesenci Země úsměvů, druhé a třetí dějství, přinášející dramatickou story milenců, kteří se vezmou přes rozdílnost kultur. Muž ženu odveze do světa, kde ona nemůže žít, a dochází k jejich rozchodu. Země úsměvů je vlastně poslední klasická opereta, předzvěst muzikálu, a na rozdíl od ostatních má nečekaně slzavý závěr. Hudebně je velmi náročná, dokonce jsou v ní čísla, u nichž je pod čarou uvedeno, že jsou vhodná jen pro velké operní domy. A konečně závěr představení patří druhému jednání z Netopýra, proslulé plesové scéně. Volným pojítkem představení je vztah muže a ženy, jenž tvoří základní osu každé opravdové operety. Navíc, protože jde o společný operní a baletní projekt, jsem myslel na to, aby vybrané ukázky v sobě nesly výrazný taneční potenciál. Divák by měl vždy rozpoznat, o jakou situaci se jedná, ale dialogy jsou seškrtané na minimum. Kladu důraz na imaginativnost, na rozpohybování, na zpěv. Pokusil jsem se o vytvoření tří velkých dramatických situací, tří operetních klipů, chcete-li. Tedy o to, co v běžné operetní inscenaci udělat nelze. Aby představení bylo odvážné, artistní, nezatížené dějem a přitom, aby v něm zůstalo to podstatné, zpěv, tanec, výpravnost.”
Petr Kracik již několik operet a muzikálů na významná jeviště přivedl – v Hudebním divadle Karlín inscenoval právě Netopýra, Hraběnku Maricu a Zemi úsměvů, v Městském divadle Brno zase muzikály Nana a Cikáni jdou do nebe, Divadlo Milénium pak uvedlo jeho režii Starců na chmelu.
Na programu Vivat opereta! spolupracuje s dirigenty Pavlem Šnajdrem /hudební nastudování/, Františkem Drsem a Tvrtko Karlovičem. Choreografii vytvořil Pavel Ďumbala, scénu navrhl Peter Čanecký a kostýmy Josef Jelínek. V inscenaci se vystřídá jak celá řada předních sólistů SOP, tak řada oblíbených operetních herců z dalších divadel – Andrea Kalivodová, Simona Procházková, Oldřich Kříž, Richard Samek, Jitka Svobodová, Pavlína Senič, Galia Ibragimova, Aleš Briscein, Tomáš Černý, Rafeal Alvarez, Karel Bláha, Radka Sehnoutková, Tomáš Bartůněk a řada dalších.
Novou inscenaci, která je společným projektem operního a baletního souboru, doprovodí výstava Vivat opereta, vivat tanec! s podtitulem Evropské hvězdy na scéně Nového německého divadla 1888-1938, jenž připomene skutečnost, že opereta i balet mají v budově dnešní Státní opery vedle operního žánru dlouholetou tradici.
Foto: SOP, Vasil Stanko /Andrea Kalivodová a Oldřich Kříž/