Mezinárodní festival hudebního divadla DOKOŘÁN 2009 spěje po celotýdenním maratonu pomalu, ale jistě, k svému závěru.
Včerejší den patřil především festivalovým hostům ze Slovenska. Nová scéna Bratislava totiž v Brně předvedla svoji novou inscenaci původního slovenského muzikálu František z Assisi. Dílo Martina Kákoše, Gabo Dušíka a Martina Sarvaše mělo v Bratislavě premiéru letos v květnu, předtím už jej uvedlo ve světové premiéře 16.listopadu 2007 Divadlo Jonáša Záborského v Prešově. Muzikál František z Assisi popisuje životní pouť světce, který je schopný jít neústupně za svojí pravdou a jehož duše vítězí v těžkém boji láskou nad utrpením, bolestí a ponížením. Děj je širokospektakulární freskou raného středověku, se všemi krutostmi, kde nevázanou zábavu a bohatství tvůrci postavili do kontrastu s bídou, utrpením a asketickým odmítáním pozemských požitků.
Muzikál František z Assisi se snaží konkurovat velkým českým i světovým titulům. Hraje v něm 46 účinkujících a trvá rovné tři hodiny. Jelikož znám kvalitu slovenských souborů /zejména z inscenací Divadla Andreja Bagara z Nitry/, očekával jsem velmi silné představení. Zážitek z této novinky však moje očekávání ještě daleko předčil. František z Assisi je muzikálem, který může směle konkurovat nejlepším českým dílům, jako je Dracula nebo Johanka z Arku. V titulní roli se divákům představil sólista a režisér MdB Stano Slovák, ovšem strhujícím způsobem hráli všichni účinkující a bouřlivý potlesk po jednotlivých hudebních číslech i v závěru představení si plně zasloužili. Proto se k tomuto muzikálu, stejně jako k Hraběnce Marice varšavské Operetky, vrátíme v samostatné recenzi.
Příznivci alternativního divadla spěchali z představení slovenského muzikálu do brněnské Radosti, aby stihli alespoň část představení Jak to dělají andělé aneb Stvoření světa autorů Vlastimila Pešky a Jaroslava Wykrenta. Večer na Hudební scéně pak patřil hudební grotesce Muži v offsidu, kterou v mladoboleslavském divadle nastudoval režisér Ondřej Havelka. Brilantně sehranou komedii s mnoha prvorepublikovými šlágry ověnčilo již vítězství na letošním Grand festivalu smíchu v Pardubicích. Do Brna přijel ansámbl bez hlavní hvězdy Oty Jiráka v úloze pana Načeradce, jehož z důvodu nemoci zastoupil Martin Učík. Muži v offsidu poskytli po náročném festivalovém dni publiku vítané odlehčení a tři hodiny osvobozujícího smíchu.
Dnes diváky čekají dvě produkce. Nejprve odpolední představení Viva Verdi Těšínského divadla a večer pak zazní na hudební scéně klasický muzikál Řek Zorba v nastudování Divadla J.K. Tyla v Plzni. V hlavních rolích diváci uvidí operního pěvce Dalibora Tolaše /Zorba/, Jana Kaštovského /Niko/, Stanislavu Fořtovou /Hortensie/ a Athinu Langoskou /Chór/. Za dirigentský pult se postaví Pavel Kantořík. V naší recenzi plzeňské inscenace jsme mimo jiné uvedli:
“Jak známo, Zorba je filozoficky laděným titulem, který se svým výrazně činoherním akcentem řadí k muzikálům typu Šumaře na střeše nebo Muže z La Manchy a výrazně se odlišuje od tzv. „velkomuzikálů“. Právě proto je konstrukce scén a gradace příběhu nesmírně důležitá /první dějství je například daleko komediálnější než druhé/, i s ohledem na nutnost úspornější choreografie /Petra Parvoničová/, jejímž vrcholem musí být slavný Zorbův tanec, ovšem zemitý a spontánní. Tanec, který není vystavěn na obvyklý efekt, ale tanec jako životní postoj, symbol očisty a radosti. Petr Novotný dosáhl maximálního účinku bez režijních exhibicí, čímž posloužil dílu mírou vrchovatou. Společnou řeč našel nejen se zmíněnou choreografkou, ale také s oběma výtvarníky – Ivo Žídkem /scéna/ a Romanem Šolcem /kostýmy/, kteří jej podpořili citlivým vyjádřením symboliky chudé krétské vesnice.”
Doufejme tedy, že se i festivaloví diváci mají dnes nač těšit.
Foto: Ctibor Bachratý /František z Assisi/, Městské divadlo Mladá Boleslav /Muži v offsidu/ a Pavel Křivánek /Řek Zorba/