Na tiskovce Městského divadla v Brně ředitel a režisér Stanislav Moša spolu s téměř dvacítkou umělců z tvůrčího týmu představili chystanou premiéru muzikálu Probuzení jara (Spring Awakening). Pokud mluvil režisér Moša o nejvýznamnější inscenaci roku, lze mu věřit. Alespoň výběrem titulu je to muzikál opravdu přelomový.
Když se tak zamyslím, kolik že bylo ve světě milníků muzikálu, a nechci-li příliš rozhazovat, tak to byla snad Hammersteinova Loď komediantů, Hermannova Hello Dolly!, Bockův Šumař na střeše, Bernsteinova West Side Story, pár muzikálů geniálního Webbera, Schönbergovi Bídníci a třeba ještě Mac Dermotovy Vlasy (zmiňuji se jenom o skladatelích a vím že je to nespravedlivé, ale nechci se široce rozepisovat). Právě tato díla byla v muzikálové oblasti převratná a změnila či posunula pohled na hudebně-dramatické divadlo do jiných dimenzí.
Muzikál Probuzení jara je adaptací téměř stejnojmenné hry Franka Wedekinda (Fruhlings Erwachen), která pobouřila publikum konce 19. a začátku 20. století. Je to totiž příběh probouzejících se erotických tužeb, budícího se sebeuvědomění na počátku puberty a totálního nepochopení dospělých. Autor otevřeně mluví o sexu, masturbaci, homosexualitě, odhaluje tabuizovaná témata, a to se v měšťáckých kruzích tehdejšího divadelního obecenstva opravdu nehodilo. Ani později nebyla hra uváděna často, už proto ne, že je problematické obsadit šestnáct postav puberťáků, kteří jsou snad od prvního do posledního obrazu na scéně. A co se nehraje, to je běžně neznámé, byť by to bylo dílo sebelepší.
Libretista Steven Sater a skladatel Duncan Sheik premiérovali svou muzikálovou verzi divadelní hry v New Yorku v roce 2006. Muzikál Spring Awakening se odehrává stejně jako původní drama v 19. století. A vůbec nevadí, že se v této kulise ozývá současná rocková hudba. Vůbec nepřekáží, že je to vlastně muzikál komorní, kde místo velkolepé show a třpytících se kostýmů a ohňostrojů prožívají protagonisté tíživé drama i dravou revoltu mládí.
Zpívá se tam otevřeně o choulostivých tématech, která, div se světe, dávají zabrat naší často prudérní společnosti stejně, jako v tom 19. století. Dnes se hodně mluví o tom, jak naši mládež pronásledují medializovaná témata sexu již od mládí, jak „ty děti“ již nemají žádná tajemství, žijí zvlčile a povrchně. Není to pravda. Alespoň to není pravda u většiny mládeže. Ta je stejně citlivá a zranitelná, jako na zmíněném konci 19. století. A celá společnost, americká i evropská, je velikým a problémovým tématem oslovena. To dokazuje úspěch muzikálu hned od premiéry. Dílo získalo osm cen Tony Awards a plní kasu divadla na Broadwayi do současnosti.
Jaká bude brněnská inscenace? Nechme se překvapit. Stanislav Moša je profesionál, který vede opravdu profesionální tým. Kde bere stále nové mladé a talentované interprety, je mi záhadou, ale faktem zůstává, že je vždy po ruce má. Zpěvácky vyspělé, pohybově zdatné, jednoduše muzikálové osobnosti.
Nepředbíhejme však. Premiéra bude až 21. 11. 2009. Tři roky po americké světové premiéře. Bože můj, to se mi, když jsem byl dramaturgem zpěvohry v dobách budování socialistických zítřků, ani nesnilo. Americký přelomový muzikál do tří let u nás!
Držím palce Městskému divadlu v Brně. A těším se spolu s tvůrci na dílo, které bude určitě u diváků rezonovat.
Foto: Logo muzikálu Spring Awakening Městského divadla Brno