Se Slovenskem nás pojí nejen společná federální minulost, ale také velmi úzké umělecké vazby, které se nevyhýbají ani žánru hudebního divadla. Netřeba připomínat, kolik výrazných osobností od našich nejbližších východních sousedů v Čechách působí (namátkou Daniela Šinkorová, Marián Vojtko, Michaela Badinková, Lucia Šoralová, Stano Slovák, Dušan Vitázek…). Rovněž slovenské soubory známe z mnoha hostování u nás, kdy obvykle sklízí ovace u diváků i uznání odborníků díky vysoké muzikálnosti umělců a často zmiňované větší bezprostřednosti a živelnosti. Proto nejen z důvodů historických v našem magazínu o slovenské muzikálové scéně často a rádi píšeme. Již jsme vám v minulosti představili repertoár Nové scény v Bratislavě, Divadla Andreja Bagára v Nitře a Divadla J.G. Tajovského ve Zvolenu. Dnes se podíváme do Státní opery v Banské Bystrici.

Státní opera Banská Bystrica je nejmenší a zároveň nejmladší slovenskou operní scénou. Koneckonců, narozdíl od našich deseti operních domů, na Slovensku se opery a operety hrají jen ve třech divadlech (Slovenské národní divadlo Bratislava, Státní divadlo Košice a Státní opera Banská Bystrica). Operní scéna se v Banské Bystrici zrodila 23. ledna 1960, kdy se v rekonstruovaném Národním domě odehrála pod hlavičkou Spevohry Divadla J. G. Tajovského premiéra Evy od J. B. Foerstera. Od té doby operní tradice z tohoto města nevymizela a od roku 1979 je dokonce banskobystrická Opera uměleckým a organizačním garantem Zámockych hier zvolenských – jediného letního operního festivalu na Slovensku. Soubor proslul zejména odvážnou dramaturgií, když za dobu své existence uvedl přes dvacet titulů ve slovenské premiéře a pravidelně zařazuje na repertoár také díla domácích autorů – Kowalského, Meiera, Andrašovana, Urbana, Zeljenky… Kromě oper provozuje soubor poměrně hojně také operety a muzikály. V současné době má na repertoáru tyto tituly „lehké múzy“:

Franz Lehár: VESELÁ VDOVA
Hudební nastudování: Igor Bulla
Dirigenti: Igor Bulla, Marián Vach
Režie a choreografie: Dana Dinková
Scéna: Ján Zavarský
Kostýmy: Adriena Adamíková
V hlavních rolích této „královny mezi operetami“ plné tance, pařížského kabaretu, grizetek a rafinovaných milostných zápletek vystupují Oľga Hromadová, Eva Šeniglová, Jaroslav Dvorský, Šimon Svitok, Mária Andrašovanová, Miroslava Kiseľová a Dušan Šimo.

Johann Strauss ml.: INDIGO
Hudební nastudování: Adrián Kokoš
Dirigenti: Igor Bulla, Adrián Kokoš
Režie: Július Gyermek
Scéna: Juraj Kuchárek
Kostýmy: Helena Bezáková
Choreografie: Jozef Dolinský
Méně známé dílo vídeňského krále valčíku se u nás hraje většinou pod názvem Indigo a 40 loupežníků, ale prakticky si nevzpomínám, že by jej některá z našich scén v posledních dvaceti letech nastudovala. Příběh operety nás zavádí do, příznačně a aktuálně, ekonomickou krizí zmítaného království neschopného krále Indiga. Paralelně se odvíjí příběh lásky jeho rádce Jania a mladé Vídeňanky Fantasky, uvězněné v Indigově harému. A do toho všeho přijíždí proslavený loupežník Alibaba… Divákům se představí pěvci Peter Surovec, Martin Popovič, Ján Rusko, Peter Schneider, Katarína Perencseiová, Alžbeta Trgová, Martin Gyimesi, Dušan Šimo, Diana Deáková a Oľga Hromadová.

Franz Lehár: GUIDITTA
Hudební nastudování: Igor Bulla
Dirigenti: Igor Bulla, Ján Procházka
Režie: Jana Andělová-Pletichová
Scéna: Miloš Pietor
Kostýmy: Jana Hurtigová
Choreografie: Jiří Kyselák
Poslední opereta „v moll“ Franze Lehára se odehrává okolo roku 1930 v Itálii a Maroku. Giudiita, manželka starého žárlivého Manuela, se zamiluje do důstojníka Octavia, se kterým odcestuje do Maroka a započne šťastný nový život. Ovšem jen do chvíle, kdy je Octávio povolán zpět. Opuštěná Giuditta se živí tancem v marockém nočním klubu. Octávio dezertuje a opětovně vyhledá svou lásku, která už jej ale odmítá… Kromě dalších v provedení banskobystrické Opery v hlavních rolích hrají Oľga Hromadová, Katarína Perencseiová Štefan Šafárik, Marián Lukáč, Dušan Šimo, Alžbeta Trgová a Michaela Kukurová.

F. Loewe – A. J. Lerner: MY FAIR LADY
Hudobní nastudování a dirigent: Pavol Tužinský
Režie: Martin Dubovic
Scéna: Vladimír Suchánek
Kostýmy: Helena Bezáková
Choreografie: Jiří Kyselák
Muzikál prezentují v Banské Bystrici dva světové evergreeny: My Fair Lady a Šumař na střeše. V populární hudební verzi Shawova Pygmaliona se do úlohy prostořeké květinářky Lízy převtěluje Olga Hromadová, přísného učitele lingvistiky Higginse hraje Michal Ďuriš v alternaci s Šimonem Svitkem, jeho přítele Pickeringa Mikuláš Doboš a starého popeláře Alfréda Doolitla Igor Lacko.

J. Stein – J. Bock – S. Harnick: FIDLIKANT NA STRECHE
Hudobní nastudování a dirigent: Marián Vach
Režie: Jozef Krasula
Scéna: Marek Gašpar Šafárik
Kostýmy: Peter Čanecký
Choreografie: Vladimír Michalko
Jímavý příběh nás zavádí do židovsko – protestantské vesničky Anatěvky. V harmonii s okolním světem tu žije židovský mlékař Tovje (Štefan Šafárik) s manželkou (Alena Hodálová) a pěticí dcer (Katarína Perencseiová, Miroslava Kiseľová, Michaela Kukurová, Barbora Schneiderová a Alena Hodálová ml.). Přichází zprávy o masakrech a vyhošťování Židů. Najednou nemá Tovje už jen starosti s provdáním dcer a jejich milostnými rozmary. Zakrátko přichází hejtman a přináší rozkaz, podle kterého se i z Anatěvky musí Židé vystěhovat. Ani jedné z Tovjeho dcer se tak nepodaří žít po boku muže, kterého si vybraly…

Jak vidno z našeho krátkého výletu do Banské Bystrice, v místní Státní opeře lze vidět velmi zajímavá díla světové operetní i muzikálové literatury. Doufáme, že budeme mít v dohledné době příležitost některé z těchto představení navštívit, už proto, že vystoupení slovenských souborů pro nás obvykle bývá divadelním svátkem.

Foto: Státní opera Banská Bystrica
1) Opereta Veselá vdova
2) Opereta Indigo
3) Muzikál My Fair Lady
4) Muzikál Šumař na střeše