Posledních dvanáct repríz čeká lyrikál Kudykam z autorské dílny dua Michal Horáček – Petr Hapka na scéně Státní opery v Praze. Nový ředitel druhé pražské operní scény, dirigent Oliver Dohnányi, se domnívá, že podobné dílo do Státní opery nepatří a proto nepočítá s pokračováním produkce v příští sezoně. Kudykama tak čekají již pouhé dvě série představení v listopadu tohoto a v lednu příštího roku. Michal Horáček uvedl, že rozhodnutí nového vedení SOP respektuje. Do své „muzikálové“ prvotiny přitom v létě dopsal novou píseň Zázrak, která bude i na chystaném novém albu písní Hapky a Horáčka. Před prázdninami Michal Horáček k nastudování nové písně uvedl:
“Změna je podstatná, kromě jiného vyžaduje novou choreografii a kostýmy. Jen hudebníků, kteří ji musejí zvládnout, je na 40. Celkem se práce účastní přes 100 umělců, z nichž žádného k tomu smlouva nezavazuje. Všichni vloží svůj čas a energii dobrovolně. Řekl bych, že něco takového se často nevidí. Kudykam má zřejmě nějakou zvláštní moc.“

Kudykam ve Státní opeře vidělo již přes 50 tisíc diváků. Duchovní otec projektu, textař, dramatik, producent a podnikatel Michal Horáček přitom nedávno uvedl, že náklady, které do inscenace vložil, by se mu vrátily, pokud by počet platících diváků překročil hranici 100 – 110 tisíc. Zároveň vyloučil, že by v případě zájmu poskytl licenční práva některé z oblastních scén. Jedná však údajně s Národním divadlem v Brně, kde by chtěl na scéně Janáčkova divadla uvést několik repríz pražské verze s původními protagonisty. Podivuhodné je, že si Horáček vybírá zásadně největší české operní domy, přestože by se produkce dle názoru mnoha kritiků daleko víc hodila na komornější jeviště. 26. prosince pak na scéně Divadla na Vinohradech uvede unikátní hudební projekt Ohrožený druh s předními interprety české šansonové scény.

Ukončení produkce Kudykama ovšem není jedinou změnou, kterou ředitel SOP Oliver Dohnányi chystá. Například změnil oba premiérové operní tituly této sezony. Plánovanou operu Tři Pintové Carla Marii von Webera a Gustava Mahlera nahradí 10. března 2011 nová inscenace Verdiho opery Rigoletto (hudební nastudování: Oliver Dohnányi, režie: umělecký ředitel Teatro Massimo v Palermu Lorenzo Mariani, scéna a kostýmy: William Orlandi). Namísto Růžového kavalíra Richarda Strausse pak soubor opery nastuduje nejpopulárnější tituly italského verismu, jednoaktovky Sedlák kavalír Pietra Mascagniho a Komedianti Ruggiera Leoncavalla (režie a scéna: Thaddeus Strassberger, vítěz Evropské ceny pro operní režiséry 2005, kostýmy: Mattie Ullrich). Uvedené změny renomovaný dirigent Dohnányi zdůvodnil v rozhovoru pro portál Operaplus:

„Kdybychom měli pět nebo sedm premiér ročně, tak Tři Pintové do toho komplexu patří, protože to je absolutní rarita. Já jsem toto dílo slyšel pouze jednou, z nahrávky z Wexfordu, kde takové zvláštnosti dělají. Ale musím položit několik zásadních otázek: Pro koho to děláme, kdo na to přijde a kolikrát to zahrajeme? A jako ředitel státní příspěvkové organizace s velice špatnou ekonomickou situací se musím bohužel také zeptat, kolik nás to celé bude stát, resp. zda na tom vyděláme? Všechny indicie napovídají, že jak po ekonomické, tak po umělecké stránce na takovém projektu SOP velice prodělá. Nejen co se týče honorářů hostujících inscenátorů, ale i z toho pohledu, jak se k takovému experimentu postaví naši diváci. Když vím, že jsou daleko známější opery, na které lidi nechodí, tak u Tří Pintů předpokládám, že na ně kromě hrstky odborníků a fajnšmekrů mnoho lidí chodit nebude a já neznám horší pocit, než hrát před prázdným hledištěm. V případě Růžového kavalíra je situace obdobná, ne-li horší. Tato jinak krásná opera měla být uvedena ve formě koprodukce se dvěma dalšími divadly. V okamžiku, kdy tato možnost padla, je její uvedení nad naše finanční možnosti.“

Foto:
1) Produkce Kudykam
2) Produkce Kudykam – Daniela Dostálková
3) Archivní portrét Olivera Dohnányie