První premiéru letošní divadelní sezony na dnešek přichystal soubor operety a muzikálu Národního divadla moravskoslezského, který nově vede režisérka Gabriela Haukvicová. Stane se jí celosvětově oblíbená opereta českého skladatele Rudolfa Frimla, který jako doposud jediný Čech pronikl se svým dílem na Broadway (nepočítáme-li mezi Čechy Michaela Kunzeho, Němce narozeného v Praze).
Rudolf Friml (1879 – 1972) prokazoval výrazné hudební nadání už v dětství. Přestože pocházel z chudé rodiny pražského pekaře, podařilo se mu získat stipendium a začal studovat kompozici na pražské konzervatoři přímo u Antonína Dvořáka. První vlastní skladba mu byla vydána už coby desetiletému chlapci. Přátelil se s houslovým virtuosem Janem Kubelíkem, kterého po vyloučení z konzervatoře (údajně kvůli chabé docházce) doprovázel na klavír při jeho koncertech po celé Evropě. V roce 1901 společně poprvé vystoupili v USA, o pět let později podnikli druhé americké turné. Po něm se Friml v Americe usadil natrvalo a začal komponovat. Přes těžké začátky nakonec mladý skladatel uspěl s operetou The Firefly (Svatojánská muška). Poté následovalo několik později zapomenutých operet, v nichž se snažil evropský žánr přizpůsobit americkému vkusu. To se mu nakonec skvěle podařilo v roce 1924, kdy uvedl v Imperial Theatre v New Yorku 2. září Rose Marii, jenž dosáhla hned napoprvé 557 repríz. Autory libreta byli Otto A. Harbach a později přeslavný textař a dramatik Oscar Hammerstein II., jenž se už o tři roky později podílel na vzniku prvního skutečného muzikálu, Lodi komediantů. Dalšího velkého úspěchu se Friml dočkal hned s další operetou, Králem tuláků, velmi populární byli svého času i jeho Tři mušketýři z roku 1928. Po obrovské expanzi muzikálu v Americe se Friml skladatelsky stáhl do ústraní, složil jen několik písní a orchestrálních skladeb a dohlížel na zfilmování svých nejoblíbenějších operet. Velmi často navštěvoval rodné Čechy a na mnoha místech zde příležitostně koncertoval. Zemřel v požehnaném věku třiadevadesáti let 12. listopadu 1972 v Los Angeles. Jeho švagrem byl pražský písničkář a skladatel Karel Hašler.
Rose Marie se zrodila v době okouzlení romantikou Divokého Západu. Friml v ní mistrně skloubil vídeňskou melodiku s naivním americkým příběhem. Dočkala se čtyř filmových zpracování a stala se trvalou součástí repertoáru většiny hudebních divadel na světě. Do Čech dorazila necelé čtyři roky po světové premiéře a poprvé ji uvedla holešovická Uranie s počtem 280 repríz. Autory českého překladu byli Felix de la Camara a Josef Odcházel. Utajen tehdy zůstal spoluautor hudby Herbert Stothart, který složil úvodní sbor a výrazně se podílel i na dvou z nejslavnějších čísel – pochodu kanadské jízdní policie a indiánském rituálním tanci Totem-Tom-Tom. Téhož roku Rose Marii uvedlo i brněnské divadlo. V Ostravě byla tato opereta inscenována celkem pětkrát. Poprvé se zde představila publiku už v roce 1929, zatím naposledy v roce 1988 v nastudování dirigenta Milana Hájka a režiséra Františka Korduly.
Rudolf Friml: ROSE MARIE
Libreto: Otto A. Harbach a Oscar Hammerstein II.
Hudební spolupráce: Herbert Stothart
Režie: Linda Keprtová
Dirigent: Bohumil Vaňkát, Karol Kevický
Choreografie: Robert Balogh
Scéna: Jaroslav Záděra
Kostýmy: Marie Blažková
Osoby a obsazení:
Hawley: Jan Drahovzal, Marcel Školout
Emil, bratr Rosef Marie: Martin Štolba, Josef Lekeš
Malon, šerif: Václav Morys, Libor Olma
Jim Kenyon: Lukáš Vlček, Michal Mačuha
Herman: Roman Harok, Roman Žiška
Jane: Olga Bezačinská, Martina Šnytová
Rose Marie : Eva Zbrožková, Tereza Kavecká
Wanda: Hana Fialová, Jana Kurečková
Černý Orel: Pavel Liška
Ethel: Janka Hoštáková, Jarmila Hašková, Dagmar Mimrová
Indiánka, klaunka: Petra Langerová
Premiéra v Divadle Jiřího Myrona 7. října 2010 od 18:30.