Vybrat peníze, vyprodukovat dokonalý propadák a hned po premiéře zmizet s tučným obnosem v kapse do Ria – takový cíl mají PRODUCENTI Max Bialystock a Leo Bloom. Jak ovšem uslyší a uvidí diváci ve Velkém divadle v Plzni už zítra při premiéře slavného broadwayského muzikálu, plány obou chytráků s naprosto nemožnou hrou “Hitler je úsvit” se tak trochu zvrhnou… Slovy dramaturga muzikálového souboru Jiřího Untermüllera jsou Producenti “muzikálem o muzikálu”, který si neopakovatelným způsobem dělá legraci nejen ze zmíněného žánru, ale především z poměrů na samotné Broadwayi (té americké, samozřejmě).
Opomenout nesmíme ani skutečnost, že právě Producenti se stali historicky nejúspěšnějším „medailistou” cen TONY v celé jejich historii – ze čtrnácti kategorií proměnili dvanáct nominací a pokořili tak do té doby nejúspěšnější West Side Story. Do Čech přivezl Producenty producent Adam Novák, jenž je zároveň autorem českých textů a plzeňské divadlo bude po Hudebním divadle Karlín teprve druhou scénou, která tento muzikálový trhák u nás uvede. Režíruje šéf souboru muzikálu a operety Roman Meluzín, za dirigentským pultem se bude střídat dvojice Jiří Petrdlík – Dalibor Bárta, taneční složku má na starosti Zuzana Kolářová, scénu navrhuje Daniel Dvořák a kostýmy Dana Haklová. V hlavních rolích uvidíme Jiřího Untermüllera (Max Bialystock), Jana Kříže (Leo Bloom), Veroniku Veselou (Ulla), Bronislava Kotiše či Aleše Kohouta (Roger de Bris) a Jana Kaštovského v alternaci s Jozefem Hruškocim (Franz Liebkind). Nejen o Producentech si povídáme s Janem Křížem, až do 29. března (kdy budou vyhlášeni noví laureáti) aktuálním nositelem Ceny Thálie za nejlepší výkon v kategorii muzikálového žánru.
Honzo, na plzeňských jevištích jste skoro doma, ač nejste v angažmá. Hrál jste velké role např. v Knize džungle, Zorbovi, Spamalotu, v Prodavačích snů… Co tak vytíženého umělce opakovaně do Plzně přivádí?
Těch důvodů je víc. Jednak je plzeňské divadlo bylo první, které mi dalo šanci a pustilo mě, člověka, který na to nemá školu, na jeviště. A já si toho vážím. Pak mám lidi v něm moc rád, navíc mi vedení souboru nabízí krásné role ve výjimečných titulech. Byl bych hlupák, kdybych role jako Leo Bloom, Fredy Benson, Niko nebo Lancelot ve Spamalotu odmítnul. Jsou to pro herce krásné příležitosti.
Muzikál Monty Pythonův Spamalot se stal v Plzni doslova kultem, brzy osloví 70. reprízu. Na Facebooku jsem zjistil, že jej někteří fanoušci viděli i čtyřicetkrát. Čekal jste takový úspěch u díla, které je svým humorem přece jen trochu nezařaditelné?
Bál jsem se, jak se nám povede tento titul podat lidem a jak ho diváci vezmou. Je to zvláštní, i když překrásné dílo. Nevím, jestli jeho humor je nezařaditelný. Spíš možná pro Čechy netypický. I když jde o americkou adaptaci, pořád je to hlavně britský humor, o které bych řekl, že je u nás záležitostí jen specifického okruhu lidí. Zároveň je Spamalot o artušovské legendě, kterou u nás takhle podrobně málokdo zná. A je tam spousta odkazů na poměry na Broadwayi, které u nás obecně známé nejsou taky. Bylo pro mě velmi milým překvapením, jak se to povedlo mezi námi a diváky vyladit, že se lidé takhle dobře baví a pořád se vrací.
Ještě pořád vás Spamalot baví? Všiml jsem si, že některé vtípky ansámbl pořád trochu obměňuje…
Je to dynamická komedie, pořád ji ladíme, a to právě proto, že nás stále tak baví. Jsem rád, že to není “konzerva”. Přišlo by mi zvláštní, kdyby se takováto komedie, postavená na konkrétních osobnostech herců, za čtyři roky nikam neposunula.
Rovněž Producenti jsou muzikálovou “crazy komedií”, řada čtenářů si jistě vzpomene na legendární stejnojmenný film. Přibližte nám trochu svojí postavu Lea Blooma…
Leo je pro mě velká výzva, protože kromě toho, že je to po herecké i pěvecké stránce krásná úloha, je to pro mě zajímavý charakterový protiúkol. Bloom je velmi submisivní kancelářská krysa. Je to takový Mistr Celofán, průhledný člověk bez vlastního názoru, který se teprve během představení začne otrkávat a otevírat. Až se nakonec projeví téměř jako odvážlivec a splní si své sny. Herec s mou výškou, konzistencí a položením hlasu asi není typickým představitelem takové role, a to mě provokuje. Lákalo mě se s tím poprat a moc mě práce na této postavě baví.
Režíruje opět Roman Meluzín, choreografii má na starosti Zuzana Kolářová, která, podobně jako vy, v Plzni často hostuje. Jak se vám s těmito inscenátory spolupracuje?
Se Zuzkou se znám z jeviště, kde se lidé poznají nejlíp. Myslím, že to nám dává jistou výhodu – navzájem se chápeme a respektujeme. S režisérem Romanem Meluzínem spolupracujeme už potřetí a věřím, že se nám zas povede vytvořit pro diváky zábavnou postavu. On je druh režiséra, který mi hodně důvěřuje a nechává mi volné ruce v tom mém hledání si v textu, zkoušení různých variant. To mi perfektně vyhovuje, mám raději, když mne režisér spíš koriguje, než omezuje do příliš úzkých mantinelů.
Loni jste získal prestižní Thálii, hrajete v Praze, Plzni i Liberci, jak už jsme několikrát psali, navrhujete i výpravy k divadelním inscenacím. Jaké jsou vaše další divadelní plány? Máte vysněnou roli?
Snažím se role si nevysnívat, protože mám na ně štěstí. Mám pocit, že když bych si na nějakou postavu myslel, tak bych se tím rouhal. Mám práci nasmlouvanou poměrně hodně dopředu, což mi i na volné noze dopřává ten klid soustředit se na to, co je teď. Takže v tuto chvíli myslím především na Producenty na jevišti plzeňského divadla. Kromě toho, že v létě budu zas hostovat v Divotvorném hrnci na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově, už mohu čtenářům prozradit jen pár dní starou informaci, že budu hrát v Kalichu hlavní roli “krále diskoték” Tonyho Manera v muzikálu Horečka sobotní noci, který bude mít premiéru 30. září tohoto roku. Abych mohl poměřit síly s filmovým Johnem Travoltou, čeká mě skutečně hodně práce na tanečním sále!
Zlomte vaz! Mel Brooks, Thomas Meehan: PRODUCENTI
Překlad a české texty písní: Adam Novák
Režie: Roman Meluzín
Dirigenti: Jiří Petrdlík a Dalibor Bárta
Choreografie: Zuzana Kolářová
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Dana Haklová
V hlavních rolích:
Max Bialystock: Jiří Untermüller
Leo Bloom: Jan Kříž
Ulla: Veronika Veselá
Franz Liebkind: Jozef Hruškoci / Jan Kaštovský
Roger de Bris: Aleš Kohout / Bronislav Kotiš
Carmen Ghia: Martin Hubeňák / Aleš Kohout
Premiéra 1. března 2014 ve Velkém divadle v Plzni
Foto: Pavel Křivánek, Producenti, DJKT Plzeň